khemosabi

Alla inlägg under oktober 2011

Av khemosabi - 17 oktober 2011 11:44

 Ja, nu är den här på allvar, det mörknar tidigt och vantar och långkalsingar sitter inte i vägen. Idag är det mulet och bara 7 plusgrader här hos oss, men helgen var bättre. Många av valpköparna - både de nya och de "gamla" - berättar om lyckade träningspass i det fina helgvädret, så härligt att höra!


Jag fick meddelande om något annat, som gjorde att jag påmindes om hur otroligt mycket man hinner fästa sig vid sin lilla valp på några veckor. Almas lilla Lipp råkade ut för någonting riktigt otäckt i lördags, troligen en förgiftning. Efter en fin förmiddag vid en sjö blev hon plötsligt jättesjuk, började vingla och kunde inte stå utan att ramla omkull - hela balanssystemet verkade utslaget. Hon röntgades (det visade dock inte på några främmande föremål i magen, men den var väldigt orolig) och en massa blodprover togs, de fick Alma svar på idag och de var helt normala. 

Lipp fick tillbringa natten på djursjukhuset och piggnade tack och lov till efter dropp och vila, och enligt Alma är hon nu igen sitt vanliga, galna jag. Vad som hände, om hon hade fått i sig något giftigt och i så fall vad, det vet man inte. Men det är väl inte helt långsökt att gissa på att hon har hunnit med att sätta i sig något, kanske en giftig svamp, det går ju med blixtens hastighet och man hinner knappt blinka innan det är gjort! Det var vad veterinären trodde också, att hon hade fått i sig något som nu har lämnat kroppen. En tanke som slår mig är alger, eftersom de befann sig vid en sjö - men finns det alger så här års? Kanske om det fanns något vatten med alger från i somras kvar i någon grop eller nå't?


Usch, jag var så orolig och gick med en stor klump i magen tills jag fick veta att Lipp mådde bra igen, jag kan bara föreställa mig hur hemskt det måste ha varit för stackars Alma... ojoj, vilken pärs! Jag gick och tittade på mitt eget lilla Piller och kände en sådan ångest inför tanken att mista henne, det kan gå så fort och bara tanken är ju outhärdlig. Man är ju hela tiden noga med att kolla att valpen inte får i sig något olämpligt, men ibland hinner man inte - man är ju inte mer än människa. Men särskilt nu, i svamptider, så får man nog vara ännu mer noga med att hålla koll, kanske koppel på där man vet att det finns mycket svamp, så man har en större chans att hinna med.


Av khemosabi - 14 oktober 2011 12:50

... att tidigare nämnda kennel i Vallentuna, som massproducerar valpar och utnyttjar sina avelsdjur till max, för några år sedan lånade ut en valpkull till en musikvideo? Det låter väl ganska oförargligt... tills man ser videon, vill säga - vidrigt är ordet!


Ja, vad gör man inte för pengar - hur man ens kan komma på tanken att låna ut sina valpar till något dylikt är för mig en gåta...

Av khemosabi - 13 oktober 2011 19:24

Idag var Piller och Gimmie med till klubben, och jag lyckades faktiskt få lilla hjärtat att fastna på film:-) Hon är en riktig liten fena på att ta egna initiativ, vilket jag uppskattar mycket - och nu erbjöd hon frivilligt läggande. Hon är otroligt snabb i uppfattningsförmågan, matte är tyvärr inte lika snabb, så jag har fullt sjå att hänga med i svängarna;-))

I slutet av filmen kom en främmande hund alldeles intill och störde, och det hade Piller en liten "kommentar" om, men hon fokuserade snabbt på mig igen - duktig tjej!!


Jag har inte använt klicker på mina tidigare hundar, men den här valpen ska jag faktiskt klicka in - jag tror att jag kommer att ha mycket nytta av det framöver! Hon är så jäkla snabb och så tacksam att "träna" med redan nu, så jag är ganska säker på att vi kommer att ha mycket kul framöver, hon och jag;-)


Gimmie visar Piller hur det ska gå till...


... ja, vi kör väl in rutan på en gång;-))  

 
 

Av khemosabi - 12 oktober 2011 21:54

Det är inte klokt vad tiden går fort, valparna är redan 12 veckor - var tar tiden vägen?

En dagsfärsk 12-veckorsbild på Pillerill kommer här..

... synd att färgen blev så konstig, nästan ingen färg alls på den bilden - men söt är hon ändå, mitt lilla hjärta!


Ett annat litet hjärta, mamma Gimmie, får också vara med idag - en bild som jag tog häromdagen...


Hon har knappt ett strå kvar, och den lilla päls som finns ryker när Piller får tag i den - de här två härjar nämligen så taket lyfter sig;-)


Nu är det dags för 12-veckorsvaccinationen, är det inte redan gjort så går det lika bra i början av nästa vecka! Ta gärna även kennelhostevaccinet, det är ju många som rör sig mycket ute bland andra hundar på hundklubbar etc.       

Av khemosabi - 10 oktober 2011 22:24

... så måste jag tyvärr meddela mina valpköpare att ni har missat ett riktigt klipp - istället för att köpa en golden hade ni kunnat köpa denna fantastiska blandning, då hade ni sluppit era "tröga och stöniga" hundar;-)) Och inte nog med det, ni hade fått välja färg och sparat 2000:-   

 

Av khemosabi - 10 oktober 2011 13:42

... hittar man just nu kvarvarande valpar ur en kull på 10 valpar, där den omeriterade tiken parades redan vid 19 månaders ålder. Pappan till henne, en import som också ägs av samma kennel, var bara 14 månader när han började användas i avel, och används nu hejdlöst i avel precis som övriga hanhundar i kenneln har använts genom åren - och de har i stort sett bara använt dem själva, eftersom de inte får låna hanhundar av andra uppfödare.


Mamman till tiken i annonsen fick även hon sin första kull före 2 års ålder, och hade sedan ytterligare fyra kullar i rask takt, totalt 5 kullar alltså. Det är inget ovanligt i denna kennel - det vanliga är att tikarna paras så fort de är friröntgade och därefter utnyttjas till max i avel, så gott som alla tikar har haft 4-5 kullar. Detta är en kennel som ständigt producerar valpkullar för att tjäna pengar och inte tar någon som helst hänsyn till föräldradjurens mognad - beklämmande och mycket oseriöst! Och jag tror ingen blir förvånad av att höra att detta är just den kennel i Vallentuna som jag alltid varnar både valpköpare och hanhundsägare för...

Av khemosabi - 9 oktober 2011 17:40

Idag var det Speed's tur att få jobba lite, det blev ett dummysök som han fixade bra! När jag kom på att jag skulle filma hade han redan tagit in ett par dummies och tagit för sig riktigt bra på söket - problemet har ju tidigare varit att han har varit osäker och inte rikigt gett sig iväg ut på djupet. Men det gjorde han idag, t o m så pass att jag blev tvungen att zooma;-) Här blev han lite störd av en svampplockare som plötsligt dök upp, men han fortsatte jobba och gav sig iväg långt ut där på slutet - det går åt rätt håll med sötnöten min!


 


Av khemosabi - 8 oktober 2011 16:00

Här får jag minsann lägga in en rättelse och ändra dagens inlägg, det var inte det andra 1:a priset i 3:an för Staffan och Krutov idag, utan det tredje - denna gång med 270,5 poäng och klassvinst! LP3 i hamn alltså för det duktiga ekipaget, som sedan tidigare hade LP1 och LP2. Nu ska det tränas nya moment under vintern, och nästa säsong väntar elitklassen - något säger mig att det kommer att gå lika bra där!  

Stort Grattis till duktiga Staffan och hans lika duktiga Krutov, som numera kan titulera sig LP1 LP2 LP3 Khemosabi Double Sonic! 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards