khemosabi

Direktlänk till inlägg 10 oktober 2011

På Blocket...

Av khemosabi - 10 oktober 2011 13:42

... hittar man just nu kvarvarande valpar ur en kull på 10 valpar, där den omeriterade tiken parades redan vid 19 månaders ålder. Pappan till henne, en import som också ägs av samma kennel, var bara 14 månader när han började användas i avel, och används nu hejdlöst i avel precis som övriga hanhundar i kenneln har använts genom åren - och de har i stort sett bara använt dem själva, eftersom de inte får låna hanhundar av andra uppfödare.


Mamman till tiken i annonsen fick även hon sin första kull före 2 års ålder, och hade sedan ytterligare fyra kullar i rask takt, totalt 5 kullar alltså. Det är inget ovanligt i denna kennel - det vanliga är att tikarna paras så fort de är friröntgade och därefter utnyttjas till max i avel, så gott som alla tikar har haft 4-5 kullar. Detta är en kennel som ständigt producerar valpkullar för att tjäna pengar och inte tar någon som helst hänsyn till föräldradjurens mognad - beklämmande och mycket oseriöst! Och jag tror ingen blir förvånad av att höra att detta är just den kennel i Vallentuna som jag alltid varnar både valpköpare och hanhundsägare för...

 
 
Ingen bild

Elisabeth og Supra

10 oktober 2011 16:05

Fysj.. sånt liker vi ikke!!! Er så utrolig glad for at jeg har kjøpt min hærlige Supra hos deg Pia!! ;) Stoler 100% på ditt avel og deg :) Stooor klem

 
Eva-Liz

Eva-Liz

10 oktober 2011 16:10

Måtte faktisk inn og titte på kullet.Det verste er at det kan være flotte valper.Mye Khemosabi i dem,hvis du utvider stamtavlen deres::)

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

10 oktober 2011 18:05

Ja, det är inget fel på linjerna, det är massproduktionen och användning av för unga avelsdjur som är det värsta med den uppfödningen. Vad hanhundsägare inte tänker på, är att de för evigt blir sammankopplade med den typen av uppfödning, likadant med uppfödare som är ovetande om hur det ligger till och använder deras hannar. Det gjorde jag för många år sedan, då tog de en parningsvalp som de självfallet använde i avel, och därför finns mitt kennelnamn där, en gång i 4:e led - så mycket Khemosabi skulle jag väl inte säga att det är...
Hursomhelst, synd att fina linjer ska förstöras av usel uppfödning:-(

http://www.khemosabi.se

 
Ingen bild

Eva-Liz

10 oktober 2011 18:22

Det hele er trist og den eneste måten og stoppe det på,er at kennel klubbene setter strengere krav til registrering.Men jeg vet ikke om det nytter heller.Hvis man titter inn på finn.no er jo blandete raser mest i skuddet og til blod priser:(

 
Pia

Pia

11 oktober 2011 13:08

Tack, Elisabeth - det var snällt sagt! Stor kram till dig också;-)

http://www.khemosabi.se

 
Ingen bild

Maire Pyrrö

13 oktober 2011 15:48

Trevlig läsning om din senaste kull : )
Ja jag varnar också alla valp intresenter för denna kennel. De är vida kända för att massproducera valpar och börjar avla tidigt på unga hundar.// Maire

 
Pia

Pia

13 oktober 2011 19:55

Tack Maire!
Ja, vi som har hängt med ett tag vet ju vilken kennel det gäller, men det gör ju inte de som är nyare i gamet - så nog behöver man varna för dem, bra att du också gör det!

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards