khemosabi

Alla inlägg den 4 oktober 2011

Av khemosabi - 4 oktober 2011 16:05

... är jag, efter jaktträning med Speed och Lova, för övrigt den första "riktiga" träningen för Lova. Jag måste säga att jag är rätt så imponerad av den lilla tjejen - detta var ju första gången hon fick ett riktigt sök och det fixade hon kanonbra, hon låg i och jobbade och följde upp vittringen på ett väldigt fint sätt! Det var nog inte helt lätt eftersom det blåste friskt åt alla möjliga och omöjliga håll och sökområdet låg ganska öppet. Men hade hon fått vittring på en dummy gav hon sig inte förrän hon hade hittat den. Tempot var *harkel* minst sagt högt (tänk missil), men näsan hade hon på hela tiden, och apporteringarna var jättefina! Ett par markeringar fick hon också, och dom spikade hon - så inte kan jag vara annat än nöjd! Tycker mig se en väldigt stor utvecklingspotential i henne, och det känns ju rätt bra;-) Det jag får tänka på är nog att träna mer sök än markeringar, för lilla damen är ju minst sagt het!


Speed skötte sig också väldigt bra, han tog för sig mycket mer på söket än han har gjort tidigare. Det är just söket som har varit hans akilleshäl, för han är jätteduktig på markeringar och apporteringarna är kanon. I passivitet är han tyst och lugn, och han är jätteduktig på vatten, jag har sällan sett någon som simmar snabbare! Han är ju dessutom väldigt lyhörd, så när det blir dags att börja träna dirigeringar så tror jag han kommer att fixa det också. Men jag har inte velat styra honom än, och därför har jag helt enkelt låtit bli dirigeringar, och det kommer jag att göra ett bra tag till. Det jag vill, är att han ska få ett bättre självförtroende när han ska jobba självständigt, och söket är viktigare än dirigeringar, tycker jag. Jag fick ett tips av en uppfödarkollega igår om att testa med konkurrens, och det var min tanke idag - om han skulle bli osäker på söket så skulle jag skicka Lova istället. Men det behövde jag inte göra, han tog för sig riktigt bra och sökte t o m en bra bit djupare än sökområdet flera gånger, så jag var väldigt nöjd med det! Duktiga syskon:-)

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards