khemosabi

Direktlänk till inlägg 17 oktober 2011

Hösten

Av khemosabi - 17 oktober 2011 11:44

 Ja, nu är den här på allvar, det mörknar tidigt och vantar och långkalsingar sitter inte i vägen. Idag är det mulet och bara 7 plusgrader här hos oss, men helgen var bättre. Många av valpköparna - både de nya och de "gamla" - berättar om lyckade träningspass i det fina helgvädret, så härligt att höra!


Jag fick meddelande om något annat, som gjorde att jag påmindes om hur otroligt mycket man hinner fästa sig vid sin lilla valp på några veckor. Almas lilla Lipp råkade ut för någonting riktigt otäckt i lördags, troligen en förgiftning. Efter en fin förmiddag vid en sjö blev hon plötsligt jättesjuk, började vingla och kunde inte stå utan att ramla omkull - hela balanssystemet verkade utslaget. Hon röntgades (det visade dock inte på några främmande föremål i magen, men den var väldigt orolig) och en massa blodprover togs, de fick Alma svar på idag och de var helt normala. 

Lipp fick tillbringa natten på djursjukhuset och piggnade tack och lov till efter dropp och vila, och enligt Alma är hon nu igen sitt vanliga, galna jag. Vad som hände, om hon hade fått i sig något giftigt och i så fall vad, det vet man inte. Men det är väl inte helt långsökt att gissa på att hon har hunnit med att sätta i sig något, kanske en giftig svamp, det går ju med blixtens hastighet och man hinner knappt blinka innan det är gjort! Det var vad veterinären trodde också, att hon hade fått i sig något som nu har lämnat kroppen. En tanke som slår mig är alger, eftersom de befann sig vid en sjö - men finns det alger så här års? Kanske om det fanns något vatten med alger från i somras kvar i någon grop eller nå't?


Usch, jag var så orolig och gick med en stor klump i magen tills jag fick veta att Lipp mådde bra igen, jag kan bara föreställa mig hur hemskt det måste ha varit för stackars Alma... ojoj, vilken pärs! Jag gick och tittade på mitt eget lilla Piller och kände en sådan ångest inför tanken att mista henne, det kan gå så fort och bara tanken är ju outhärdlig. Man är ju hela tiden noga med att kolla att valpen inte får i sig något olämpligt, men ibland hinner man inte - man är ju inte mer än människa. Men särskilt nu, i svamptider, så får man nog vara ännu mer noga med att hålla koll, kanske koppel på där man vet att det finns mycket svamp, så man har en större chans att hinna med.


 
 
Ingen bild

Sussie, Myzzko o Vinna

17 oktober 2011 16:27

Fy vad otäckt! Vilken tur att allt gick bra med Lipp:-) Ja snabba är dom verkligen på att hitta saker att äta!

 
Ingen bild

Alma

17 oktober 2011 19:33

Ja det var ett av dom värre dygnen någonsin tror jag.. Om möjligt ännu mer hökögon på lillan blir framöver. Kram till en uppfödare som verkligen bryr sej om sina fina små!!

 
Pia

Pia

17 oktober 2011 21:53

Jag är så glad att hon mår bra igen!

http://www.khemosabi.se

 
Jenny & Kex

Jenny & Kex

17 oktober 2011 21:59

Vår ena hund Zenta fick likadana symptomer en gång när hon var liten valp. Det var höst då med. På Strömsholm trodde dom att hon fått i sig glycol från bilarna på något sätt, kanske slickat på marken? Men hon blev helt återställd efter att hon fått i sig lite dropp och kol, precis som Lipp :)

http://www.posiitiv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards