khemosabi

Alla inlägg under februari 2012

Av khemosabi - 24 februari 2012 17:28

Idag fick jag för mig att jag skulle filma Piller lite, dock inget jag hade planerat i förväg, därför blev det som det blev;-) Jag hade ingen leksak med mig, och inget speciellt godis - bara vanliga foderkulor, som inte är särskilt upphetsande:-) Jag kunde konstatera tre saker när jag tittade på filmen:

1. Jag beter mig som en nybörjare

2. Det hade varit bättre om någon annan hade filmat (tyckte annars det var lite extra proffsigt där när jag gick ur bild!)

3. Piller är söt


Jaja, det är bara en liten snutt med lite fritt följ och en inkallning - håll tillgodo, och dra ner ljudet, är ni snälla -herregud så man låter!




Jag kan inte redigera mina filmer, så ni får rubbet - både det som är bra, och det som ser skitdåligt ut. I bästa fall kan jag lägga på nån musik, och det gör jag ibland för att slippa höra min ljuva stämma;-))

Vi använder oss vanligtvis inte av sådana ingångar som på filmen, men just den här gången valde hon av någon anledning att gå runt. Men jag tror att vi kanske har tränat inkallning högst 8-10 gånger hittills, varav hälften utomhus, så det är inget som är befäst. Det är förresten inte något som är riktigt befäst, det enda vi i stort sett har gjort under vintern är att träna lite position inomhus. Även om filmen kanske inte är så bra, så tycker jag det är intressant att se Pillers attityd - hon är med på noterna och tycker det är kul, och det är huvudsaken för mig!


Av khemosabi - 22 februari 2012 15:41

"Solan" (2 år i mars) tränar inför debuten i elitklass...

Det ser riktigt bra ut, tycker jag - en eloge till Eva-Liz som håller honom i balans, trots att han är så het - bra gjort! Vi håller tummarna och önskar lycka till i debuten!


För övrigt så funderar jag på att sluta blogga, det är liksom inget kul med noll respons på inläggen.

Av khemosabi - 19 februari 2012 14:19

Ojoj, vad tiden går - Grattis till alla Pillers fina syskon på 7-månadersdagen!


Vädret har varit jättetrist, så det har inte gått att fota på ett par dagar, de här bilderna tog jag häromdagen...

     


Det är tur att hon är snällare än hon ser ut på den här bilden...

   
Synd att jag inte fick med hela Pillret där, tyckte hon var lite söt där hon kom skuttande bakom Speed  


Och så har vi vackra mamma Gimmie - och tok-Soleil som kommer farande där bakom;-)

Jag är väldigt nöjd med Piller så här långt, hon är en dröm att ha att göra med! Det jag uppskattar mest är något jag såg redan när hon var 4-5 veckor gammal - nämligen att hon är så nöjd med tillvaron. Det är svårt att förklara, men det har att göra med att hon är så balanserad, hon hetsar aldrig upp sig för någonting. Hon är ändå väldigt ivrig när vi ska göra något, men på ett härligt sätt som jag tycker jättemycket om. Jag tror att hon och hennes syskon har fått det bästa utav både Gimmie och Filur när det gäller mentaliteten, faktiskt.

Träningsmässigt har hon kommit väldigt mycket bara de senaste veckorna, det märks att hon har kommit över valpstadiet och är redo för större uppgifter. Och det är ett faktum att just den här åldern, runt 7 månader, brukar vara en väldigt bra träningsperiod för mina unghundar, det har jag erfarenhet av sedan tidigare. Nu längtar jag efter våren, så vi kan komma igång ordentligt med träningen, nu vill jag inte hålla på och fjutta längre;-)


Från det ena till det andra, för er som inte redan vet det, så har pappa Filur debuterat i elitlydnad med ett 1:a pris, så det står nog inte på förrän lydnadschampionatet är i hamn där! Stort Grattis till superduktiga Malin och Filur!!


Lite senare:

Upptäckte att det inte alls är den 20:e idag, så det är inte förrän imorgon som valparna "fyller" 7 månader - nu var jag ute för tidigt, och det händer inte ofta, kan jag säga! Jag får klämma till med att idag är det exakt 9 månader sedan "tillverkningen" då - det var nämligen den 19:e maj som parningen ägde rum;-))

Av khemosabi - 14 februari 2012 21:20

Idag blev jag återigen påmind om att de här hundarna funkar allra bäst om de får en utmaning, och det var Piller som överraskade mig den här gången. Jag hade nämligen kastat en markering som var ämnad till Speed (jag har svårt att bedöma avstånd, men det var så långt jag kunde kasta) alltså mycket längre än vad jag har kastat till Piller hittills. Döm om min förvåning när Speed tjyvade - ajajaj, då fick han inte hämta. Jag kallade in honom och tänkte gå och hämta dummyn själv, men var osäker på om jag skulle hitta den i snön - så jag tänkte "äh, jag skickar Piller". Och vad gör hon - jo, den bästa apportering hon någonsin har gjort;-) Till saken hör, att vi har legat lågt med apporteringen ett bra tag, eftersom jag märkte att hon började tjafsa med snöiga dummiesar. Men nu var det minsann inget tjafs, som en kanonkula ut, plockade upp nästan i farten, och full fart in till mig! Där fick jag, så jag fick klart för mig att larvandet på valpnivå är över - tur att man har hundar som är smartare än matte!! Eftersom jag är den jag är, så var jag ju tvungen att kolla om det var en lyckträff första gången, men det var det inte - lika snygg apportering nästa gång! Lesson learned - jag ska inte underskatta min hund!


6 månader och 3 veckor gammal väger lilla damen ca 19,5 kg och ser ut så här...

   Alltså, att få henne att stå still medan man knäpper är ingen lätt historia - här ser man att hon laddar, och sekunden efter drar hon järnet;-))


Hon är väldigt svår att fota, hon ser ut som om jag ska ta livet av henne så fort jag tar fram kameran, som här

t ex...

       

... och då är det ändå en av de "bättre" bilderna, så då förstår ni hur jag har det;-)


Syrran Lipp verkar däremot vara en riktig fotomodell, de här fina bilderna fick jag av Alma igår...

   
Tusen tack, Alma!! De är väldigt olika i uttrycket, de här två tjejerna, och Lipp ser ut att ha mycket längre ben än Piller. Jag tror inte att Piller kommer att växa så mycket mer på höjden, de senaste två veckorna har hon stabbat till sig och blivit kraftigare. Fram till nu har hon legat på ca 7,5 dl juniorfoder om dagen, fortfarande med 3 mål/dag. Jag kommer inte att öka fodergivan mer, det blir kanske snarare att dra ner litegrann istället, för tjockare än så här ska hon inte bli;-)


Av khemosabi - 11 februari 2012 19:59

Susas debut i lydnadsklass 2...

Hihi, lite busigt var det allt under fria följet, men sedan gick det ju galant fram till hoppet. Man ser knappt att hon nollar momentet - men hon tar stöd med tassarna på hindret, därav nollan. Det är ju sånt som händer, det kan gå fortare än man hinner blinka;-)) Annars var ju hoppet kanonfint, så det var lite synd med 20 poäng borta där. Härligt glad utstrålning under hela programmet, precis som det ska vara!


Av khemosabi - 11 februari 2012 16:11

Fick ett mail ifrån Ellinor idag, jag citerar:


"Vi har tävlat lydnadsklass 2 idag med uppflytt och klassvinst, sju ekipage. Betygen blev:

 
Plats: 10
 
Fritt följ: 9 (busar lite i språngmarschen :-))
 
Läggande: 10
 
Inkallande: 10
 
Sändande med ställande: 10
 
Apportering: 10
 
Fritt hopp över hinder: 0 (hehe, missförstånd så hon tog stöd på hindret)
 
Fjärrdirigering: 9,5
 
Helhetsintryck: 10 (domaren kom fram och tyckte det såg jättetrevligt ut)
 
Slutsumma 176 och första pris!"
 
Alltså, nu är jag nästan mållös - vilka poäng!! Super-Susa har gjort det igen, de kanonfina 190,5 poängen i ettan var ingen tillfällighet - det är hög kvalitét på det här ekipaget;-) Stort, stort GRATTIS till fantastiska Ellinor och hennes lilla stjärna Khemosabi MJ's Antother Part Of Me!!   
 
Jag har ingen ny bild av Susa, den här är tagen i spårskogen i augusti förra året. Susa är ännu ett lysande exempel på att arbetsförmågan inte sitter i färgen - som jag alltid säger, det är förstås typen av hund som är viktig, inte färgen... har jag rätt, eller har jag rätt?   I båda kullarna efter Gimmie och Diego (Double- och MJ-kullarna) blev det några ljusa och några mörka valpar, men alla har samma härliga arbetsglädje och attityd!
 
 
Av khemosabi - 10 februari 2012 15:46

Idag tänkte jag bjuda  på en liten snutt med fina Iver och matte Jessicah under fritt följ;-)

Härlig attityd, precis som vanligt!!  

Jessicah och Iver tränar för start i lydnadsklass 3, det finns lite kvar att fila på, men det kommer säkert att bli jättebra när det är klart! Hihi, Piller satt här bredvid och studerade fria följet väldans ingående, hon ser och lär!


Brorsan Speed tränar inte för någon lydnadsstart alls just nu, men lika glad är han för det - han tränar jämfotahopp istället;-)

 




Av khemosabi - 6 februari 2012 21:22

... som för tredje gången blivit uttagna till lydnadslandslagets talangtrupp!!   

Det verkar minst sagt som att landslaget tror på det här ekipaget, och det gör mig oerhört stolt - inte bara över fantastiska Carma, utan även över Mia, som är en väldigt ambitös förare och dessutom en supertrevlig människa. Sån't gillas nog av landslaget, tror jag! Nu håller vi alla tummar o tassar som går för det här härliga ekipaget!


 
Bilden har jag lånat av Mia, den är tagen på talangtruppens lydnadsläger för en vecka sedan - snygga stegförflyttningar!


Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards