khemosabi

Alla inlägg under mars 2014

Av khemosabi - 25 mars 2014 14:58

... men jag har i dagarna bestämt mig för att ställa in vårens parning, och därmed sommarens valpkull. Det finns flera anledningar till det beslutet, men den största är att det är fel tidpunkt för mig. Jag skulle vara helt låst av valpar hela sommaren, och det vill jag inte. Dessutom har jag egentligen aldrig gillat att ha valpar under sommaren, även om det självklart är den mest praktiska årstiden. Men blir det en väldigt varm sommar så kan det bli jättejobbigt för tiken och även för mig, som mår väldigt dåligt i värmen. Det här försökte jag slå ifrån mig när jag bestämde mig för att para Lova, men jag har insett att oron är för stor. Jag har helt enkelt ingen bra känsla, och så ska det ju inte vara när man planerar för en parning. Visst, man kan hoppas på en sval sommar, men i nuläget händer både det ena och det andra som gör att jag känner mig förföljd av otur och därför känns det inte alls bra att planera för valpar. Tråkigt för de valpköpare som hade hoppats på valp, men sånt är livet och det kan man inte göra något åt.


Nu blir det alltså inga valpar här förrän tidigast nästa vår, och under tiden ska Piller och jag träna och tävla. Jag ska ta vara på tiden med Gimmie och Boogie, som fyller 10 år i år och fortfarande vill jobba precis som de andra. Beslutet att inte ha valpar i sommar ger både mig och mina hundar tid och möjlighet att göra det vi vill och det känns faktiskt riktigt skönt att jag har bestämt mig!


Några bilder ifrån de senaste dagarna, först supermamman Gimmie...


Speed


Piller

     


Av khemosabi - 15 mars 2014 13:54

Stort GRATTIS till kullen som överträffade alla förväntningar - även om de var höga;-) Tjatar ständigt om detta, men hur många har 5 championat, 2 uttagna till lydnadslandslagets talangtrupp och SM-kvalificerade hundar i samma kull? Ingen, vad jag vet - så klart att man har rätt att vara stolt och skryta lite! Vem anade det när dessa små låg i valplådan?

Här är de alldeles nyfödda...

 


Gimmie är lite förnärmad över att behöva städa själv;-)

 


Färdigstädat!

Bara 1 dygn gamla och pigmentet på nos och tassar börjar redan komma - de här valparna var tidiga med allt! 


Förutom lydnadsmeriterna är flera av dessa valpar bruksmeriterade och har provat på jakten med väldigt fina resultat, med helt "gröna" förare, ska tilläggas. De jaktliga anlagen finns där med råge, och jag är helt säker på att fler framgångar inom jakten kommer om ägarna satsar på det!

Fantastiska valpar, men - vilket jag också alltid tjatar om - utan ägare som tar vara på egenskaperna blir det inget av dem, hur bra hundarna än är. Jag är oändligt tacksam för de som är ute och tävlar och meriterar sina hundar, i denna kull och i alla andra - en stor eloge och ett från hjärtat kommet TACK till alla superduktiga valpköpare!

Av khemosabi - 12 mars 2014 22:19

Idag fick både Piller och Lova följa med till klubben - det är säkert närmare ett halvår sedan Lova var med på lydnadsträning senast och dag fick hon prova på lite nya grejer, bl a rutan och vittringen. Döm om min förvåning när hon nosar på alla pinnar, tar rätt och kommer i full fart... första gången hon ser vittringspinnar och får prova på momentet! Lustig hund, det här;-) Rutan var jättekul, tyckte hon, bollen som drag två gånger och tredje gången hade hon fattat - full fart till rutan och bollen kastad som belöning. Sedan var det en som inte ville sluta träna rutan:-))

Hon fick även träna hoppet ett par gånger, apportering med både trä och metall och inkallning, samt ligga och vänta när jag tränade Piller. Här ligger hon okopplad medan Piller tränar hoppapport, rätt bra gjort av en hund som är med och tränar en gång i halvåret ungefär...


Piller gick som ett litet spjut idag, vi tränade fritt följ, rutan, hoppapport, fjärr, vittring och metallapportering och hon gjorde allt kanonbra - finns inte mycket att klaga på där;-) Underbara hund!

Jag skulle filma när vi körde rutan, tänkte jag, men råkade stänga av kameran efter vändningen när jag skulle flytta den från höger till vänster hand - men jag lovar att det var samma fart från rutan som till den!

Hon har faktiskt blivit väldigt säker på rutan, idag skickade jag henne t ex en gång direkt efter en halt under fria följet, och hon satte den trots att det stod flera andra koner i vägen - bra gjort med tanke på att vi faktiskt har tränat lite konskick den senaste tiden!


En hel del dummyapportering med alla hundar har det blivit den senaste tiden, ungefär varannan dag - jag varvar med sök och markeringar/dirigeringar/linjetag. Ibland lägger jag flera sök åt Piller under samma pass, det kan bli allt mellan 6 och 12 apporter, hon behöver det. Det gör kanske de andra också, men jag orkar faktiskt inte lägga dubbla sök åt alla. Igår lade jag sju dummysök åt sex hundar, sen var både rygg och fötter slut! Jag är helt övertygad om att sökträningen har gjort att att Piller går så bra på lydnaden nu. När vi körde igång med lydnaden efter vintervilan märkte jag att hon inte riktigt var i balans de första två passen, men nu när hon har fått "blåsa ur" en massa energi i ett par veckor är hon i precis rätt aktivitetsnivå. Jaktträningen och lydnaden är en perfekt kombination!

Av khemosabi - 5 mars 2014 21:43

... fick jag av Pillers sök igår - hon for som en torped i skogen, med näsan på precis hela tiden, och plockade in totalt 10 dummies på nolltid... det var magiskt! Trots att hon var så taggad att hon satt och vibrerade mellan skicken var hon knäpptyst och var helt otroligt fokuserad, fattar fan inte hur det går ihop men sån är hon! Jag har sagt det förut och säger det igen, det finns inte mycket som kan mäta sig med lyckokänslan jag får när jag ser mina hundar jobba på det sättet!

Speed, Lova, Gimmie och Boogie fick också varsitt sök, med vardera 5 dummies - det var inte var precis jättelätt för dem eftersom jag lade söket i jäkligt risig terräng, men alla var duktiga och jobbade jättebra. Mina onda fötter tog lite stryk av allt traskande, inte så bra eftersom jag har blivit sämre i dem igen. Men vad gör man inte för sina pälsklingar? Minst ett par ordentliga sök (+ annan träning) behöver de i veckan, tycker jag, och det har det ju inte alls blivit de senaste månaderna - men nu vill man ju träna så mycket man bara kan när det börjar våras!


På kvällen fick jag världens gulligaste meddelande ifrån Alma, som var helt lyrisk efter hennes och Lipps jaktträning - så underbart att höra! Lipp har bara varit i kontakt med vilt någon enstaka gång tidigare, men igår såg apporteringen av fågel ut såhär, skitsnyggt om ni frågar mig;-) Jag ser tydligt att det är precis samma intensitet, fina apporteringar och underbara fokus som hos kullsyster Piller!



Alma har bloggat om jaktträningen här, härligt att läsa!


Min vackra Speed sitter och väntar på sin tur att få jobba <3

   



Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards