khemosabi

Alla inlägg den 11 maj 2012

Av khemosabi - 11 maj 2012 19:32

Vilket jäkla väder det har varit idag! Jag passade på när det var uppehåll och körde dummysök med Piller, Speed och Lova - och Piller gjorde sitt bästa sök hittills, iiih, vad glad jag blir när jag ser att polletten har trillat ner ordentligt! Jag betraktar henne fortfarande som "nybörjare" på söket eftersom vi har tränat så lite, och i början är det nästan alltid så att en valp/unghund är lite osäker och inte riktigt förstår att det finns flera apporter att hämta. Piller har varit duktig och fått in alla dummies i hög fart förut också, men riktigt det här trycket som jag såg idag har jag inte sett tidigare, det var väldigt synd att jag inte fick det på film! Med "tryck" menar jag självförtroende och målmedvetenhet kombinerat med mycket hög intensitet, och det jag vill se är samma tryck på den sista apporten som på den första. Pillers sök idag påminde mig - återigen - väldigt mycket om Spurten... me like:-)

Speed gjorde också ett riktigt bra sök, det var nog också ett av hans bästa! Han har varit lite osäker på söket tidigare, men idag var det fullt krut och inga tveksamheter alls! Lova var även hon taggad till klospetsarna och sökte väldigt bra, men den lilla rackaren bytte en apport - men det var första gången hon gjorde det, och en gång är ju ingen gång, som alla vet:-) Lova är nästan lika orutinerad på söket som Piller, jag har inte tränat mycket mer med henne. Men att hon apporterar som en liten gud(inna) vet jag ju, och inte saknas det tryck där inte!

Jag var supernöjd när jag gick hemåt... ända tills himlen öppnade sig och regnet började VRÄKA ner igen - då var det inte så jäkla kul att veta att jag hade tre hundar till hemma som också ville ut och jobba, kan jag säga! Ja, även Soleil vill hämta dummies, även om hon gör det på sitt eget lilla sätt;-))


Det blev inget sök med Gimmie och Boogie, men däremot "quadruppelmarkeringar" - förklaring: en enkelmarkering är med en kastad apport som hunden ska komma ihåg (dvs. "markera") var den landade, dubbel är med två, trippel med tre och quadruppel är då alltså med fyra;-) Mina hundar har gott minne, kan jag konstatera!

Jag missade att filma Boogie, som gjorde det kanonbra - men Gimmie kom jag i alla fall ihåg att filma (kan tillägga att det inte är så lätt att föra hund med en tokig whippa i ena handen och kamera i den andra) och så här såg det ut...




 ... och så var det Soleil's tur då, jag hann inte riktigt med att sätta på kameran innan hon var iväg;-)


Och så några bilder, av skiftande kvalitet som vanligt!


 
Tre syskon; Lova 2 år, Piller 9,5 mån. och Speed 3,5 år...


... och så en lycklig Boogie, moster till de tre ovanstående!

   


Supernöjd var jag när jag gick runt i skogen efter träningen, och ännu gladare blev jag när Gimmie kom farande med en dummy som jag hade missat att lägga tillbaka i ryggsäcken när jag var ute med första gänget;-))

Av khemosabi - 11 maj 2012 12:52

... har det blivit den senaste tiden - eller mycket och mycket, vi har tränat väldigt korta pass men ofta och på många olika ställen, och det tror jag är väldigt bra för Piller. Hon har förstått att det spelar ingen roll var vi befinner oss, träna kan vi göra överallt! Jag tycker att hon är väldigt duktig på att fokusera på det hon ska göra, och även om hon kan verka lite virrig precis när vi kommer till ett nyss ställe så fokuserar hon direkt när vi kör igång med träningen. Som det verkar nu, spelar det ingen större roll vad vi har gjort innan, om hon har fått göra av med energi eller inte - hon kan koncentrera sig ändå. När hon var pytteliten tyckte jag ju att hon påminde mycket om Spurten (hon är t o m "döpt" efter henne, Spurten var magisk och därför heter Piller Prepare for Magic). Piller är såklart annorlunda på många sätt, men hon har faktiskt en del likheter med Spurten, bl a en som jag tycker är väldigt värdefull. Hon har det där lite "märkliga" (finner inget annat ord) lugnet i sig, kombinerat med en stark och härlig intensitet. Det gör att hon är extremt balanserad, och också att jag känner att den här hunden har en - minst sagt - stor kapacitet. Gimmie har också en väldigt balanserad mentalitet mitt i galenskapen, och tillsammans med Filur blev det - i alla fall så långt jag har sett hittills - en "perfect match";-) Det ska bli väldigt intressant att se hur Piller och hennes syskon kommer att utvecklas framöver!

Jag är inte bara nöjd med Pillers arbetsförmåga, som individ är hon fullkomligt underbar - hon har en väldigt stark personlighet  och har en massa knasigheter för sig, sånt som gör att man skrattar åt (och med!) henne dagligen - hon är en väldigt mysig och rolig hund, som jag uppskattar mycket!


För en dryg vecka sedan tränade vi på EHDK och då körde vi ett par hopp, som hon gjorde jättebra med fina ingångar. Då fick jag för mig att jag ville ha det på film, så Christer fick filma. Ja, då är det klart att det började strula, hon sprang bredvid hindret flera gånger, vilket hon aldrig har gjort förut. Jag mitt nöt borde veta vid det här laget, att om man har kört ett moment ett par gånger så ska man nöja sig med det om det går bra, och inte fortsätta nöta med samma sak. Jag fick hjälpa henne att lyckas igen på samma hinder, och sedan körde vi lite annat en stund. Sen provade vi igen på ett annat hinder, och även då "hjälpte" jag henne med kroppsspråket, och då gick det bra. Här är en liten film ifrån den träningen, dålig kvalitet på filmen med lite ser man...

Ett par dagar senare tränade vi hoppet på EBK, och då satt det som en smäck - den filmen hade jag i förra inlägget. Igår tränade vi igen på EHDK, och då körde vi bara ett hopp som gick kanonbra! I övrigt körde vi bara någon inkallning, lite lägganden och ett dummiesök, som hon fixade jättefint! Nu ska vi snart lägga kommendering på de moment jag tycker att hon kan (fria följet, inkallningen, apporteringen i klass 1 och hoppet) och resten fortsätter vi träna i lugn och ro - vi tar oss sakta men säkert framåt;-))


Idag blir det nog ingen lydnadsträning, men däremot dummiesök med alla hundar framåt kvällen, är det tänkt - hoppas det klarnar upp, för nu är det tredje dagen i rad med regn! Fast igår märkte jag faktiskt inte ens att det regnade när vi tränade, så kan det vara när det går bra:-)



Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards