khemosabi

Direktlänk till inlägg 11 maj 2012

Mycket träning...

Av khemosabi - 11 maj 2012 12:52

... har det blivit den senaste tiden - eller mycket och mycket, vi har tränat väldigt korta pass men ofta och på många olika ställen, och det tror jag är väldigt bra för Piller. Hon har förstått att det spelar ingen roll var vi befinner oss, träna kan vi göra överallt! Jag tycker att hon är väldigt duktig på att fokusera på det hon ska göra, och även om hon kan verka lite virrig precis när vi kommer till ett nyss ställe så fokuserar hon direkt när vi kör igång med träningen. Som det verkar nu, spelar det ingen större roll vad vi har gjort innan, om hon har fått göra av med energi eller inte - hon kan koncentrera sig ändå. När hon var pytteliten tyckte jag ju att hon påminde mycket om Spurten (hon är t o m "döpt" efter henne, Spurten var magisk och därför heter Piller Prepare for Magic). Piller är såklart annorlunda på många sätt, men hon har faktiskt en del likheter med Spurten, bl a en som jag tycker är väldigt värdefull. Hon har det där lite "märkliga" (finner inget annat ord) lugnet i sig, kombinerat med en stark och härlig intensitet. Det gör att hon är extremt balanserad, och också att jag känner att den här hunden har en - minst sagt - stor kapacitet. Gimmie har också en väldigt balanserad mentalitet mitt i galenskapen, och tillsammans med Filur blev det - i alla fall så långt jag har sett hittills - en "perfect match";-) Det ska bli väldigt intressant att se hur Piller och hennes syskon kommer att utvecklas framöver!

Jag är inte bara nöjd med Pillers arbetsförmåga, som individ är hon fullkomligt underbar - hon har en väldigt stark personlighet  och har en massa knasigheter för sig, sånt som gör att man skrattar åt (och med!) henne dagligen - hon är en väldigt mysig och rolig hund, som jag uppskattar mycket!


För en dryg vecka sedan tränade vi på EHDK och då körde vi ett par hopp, som hon gjorde jättebra med fina ingångar. Då fick jag för mig att jag ville ha det på film, så Christer fick filma. Ja, då är det klart att det började strula, hon sprang bredvid hindret flera gånger, vilket hon aldrig har gjort förut. Jag mitt nöt borde veta vid det här laget, att om man har kört ett moment ett par gånger så ska man nöja sig med det om det går bra, och inte fortsätta nöta med samma sak. Jag fick hjälpa henne att lyckas igen på samma hinder, och sedan körde vi lite annat en stund. Sen provade vi igen på ett annat hinder, och även då "hjälpte" jag henne med kroppsspråket, och då gick det bra. Här är en liten film ifrån den träningen, dålig kvalitet på filmen med lite ser man...

Ett par dagar senare tränade vi hoppet på EBK, och då satt det som en smäck - den filmen hade jag i förra inlägget. Igår tränade vi igen på EHDK, och då körde vi bara ett hopp som gick kanonbra! I övrigt körde vi bara någon inkallning, lite lägganden och ett dummiesök, som hon fixade jättefint! Nu ska vi snart lägga kommendering på de moment jag tycker att hon kan (fria följet, inkallningen, apporteringen i klass 1 och hoppet) och resten fortsätter vi träna i lugn och ro - vi tar oss sakta men säkert framåt;-))


Idag blir det nog ingen lydnadsträning, men däremot dummiesök med alla hundar framåt kvällen, är det tänkt - hoppas det klarnar upp, för nu är det tredje dagen i rad med regn! Fast igår märkte jag faktiskt inte ens att det regnade när vi tränade, så kan det vara när det går bra:-)



 
 
Viktoria

Viktoria

16 maj 2012 09:00

Men jösses, vad imponerad man blir!! Så snyggt. Men hur har du lärt in "fot"? Tar gärna imot tips, då min Jaktgolden Bella gärna kommer 1steg för långt fram. Hon är helt enkelt för taggad, och jag gissar på att jag råkat "belöna" i fel possetion..Tar gärna emot tips:)

http://www.bella-viktoria.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards