khemosabi

Alla inlägg den 20 maj 2012

Av khemosabi - 20 maj 2012 22:06

Grattis till alla fina Gimmie/Filur-valpar på 10-månadersdagen!

Tiden går så otroligt fort, och nu är faktiskt valparna tillräckligt gamla för att få börja tävla! Fast Piller och jag väntar lite, jag siktar på att debutera i lydnaden någon gång i augusti. Helst vill jag ju att hon ska löpa först, så man inte riskerar att missa anmälda tävlingar. Lippan har redan börjat löpa, så det kan nog vara på gång för Piller och de andra syrrorna när som helst.


Sussie skrev på facebook att Vinna är en "blogghund" idag - i den meningen att hon fungerade perfekt under träningen! Ja, det kanske är så att det alltid låter perfekt när folk skriver om sina hundar i bloggarna - jag har inte tänkt på det, faktiskt. Men jag fick mig en liten tankeställare... är det så att det alltid låter perfekt när jag skriver om mina hundar? Nu har jag väl mest skrivit om Piller den senaste tiden, och det beror ju på att det är henne jag tränar mest, och hon har faktiskt fungerat väldigt bra under träningen den senaste tiden, till den milda grad att jag har fått rysningar. MEN, det har inte alltid varit så här bra - det tog faktiskt lång tid för mig att fästa mig vid henne och ett tag trodde jag nog inte att jag skulle få se riktigt den kapacitet som jag ser idag. Vår relation var inte sådär toppenbra i början, men det berodde inte på henne, utan på mig. Jag hade alltför höga förväntningar och var lite för färgad av sorgen efter Spurten - jag ville helt enkelt inte fästa mig för mycket. Jag kan ärligt säga den där riktigt braiga känslan fick jag inte förrän hon var runt 7 månader, och det var nog i samband med att vi kom igång ordentligt med träningen. Piller är ingen ny Spurt, hon är en alldeles unik individ som i nuläget visar väldigt stor potential och kanske kan bli en av mina bästa hundar någonsin, det får framtiden utvisa.


Min förhoppning är ju att Piller ska bli så bra att hon ska kunna bli avelstik så småningom - och egenskapsmässigt tror jag redan nu att hon absolut kan bli det. Men jag får hålla både tummar och tår för att leder och övrig hälsa håller också - även om preliminärt index på den här kullen ser riktigt bra ut (HD: 106 - ED: 104) så är det ändå bara siffror. Jag får verkligen hoppas att naturen bestämmer sig för att vara överens med statistiken och att alla i kullen får fina leder!

Det är helt otroligt, men igår fick jag den 7:e förhandsbokningen på valp efter Piller,  vilket innebär att i princip hela hennes första kull är preliminärt tingad 2 år i förväg - det är ju galet! Så kul att det är så stort intresse, stort tack för det:-) 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards