khemosabi

Alla inlägg den 7 maj 2012

Av khemosabi - 7 maj 2012 23:06

Åh, vilken helg det var - jag svävar fortfarande på små rosa moln efter mina valpköpares fina prestationer;-) Jag önskar att alla skulle förstå hur mycket det betyder för mig, det är nämligen så här jag får ett "kvitto" på att jag har tänkt rätt i min avel. Mitt mål är att ju få fram hundar som fungerar inom alla möjliga grenar, och dessutom har förmågan att göra riktigt bra resultat - och det kan man väl säga att de gör, i helgen hade de ju framgångar inom lydnad, jakt och bruks! Jag är inte intresserad av att föda upp "dussinhundar" som bara gör det de förväntas göra utan någon större geist, utan jag vill ha fram den där härliga attityden som jag personligen älskar - och jag vet att de här hundarna gör intryck på många som får chansen att se dem. Jag vet att de här hundarna har bra egenskaper, men det är ju kul om andra får se det också - om ingen har sett hundar ifrån mig så kan de ju faktiskt inte veta om de är bra eller inte. Det viktigaste för mig är inte höga poäng, utan att de här hundarna får komma ut och visa sin kapacitet och härliga attityd - sen är höga poäng och framgångar på prov förstås "grädden på moset", och det är den jag njuter av nu;-)


Det är säkert lätt att tro att de här senaste kullarna jag har haft har varit de bästa, men så är det faktiskt inte - jag har haft flera andra kullar som har varit lika bra och t o m bättre, den stora skillnaden är att de här har kommit ut på olika former av prov och fått visa vad de går för. För mig, som har så liten uppfödning, är det oerhört värdefullt att mina valpköpare gör det de sa att de skulle göra när de köpte sin valp - nämligen tävlar. Det gör tack och lov de flesta i de senaste kullarna, och det är jag innerligt tacksam för - utan duktiga och ambitiösa valpköpare blir det ju ingenting av de bästa hundar!


Igår blev det ett dummiesök för Piller i det härliga vädret, det var första gången med fyra dummies och det gick jättebra! Vi har tränat väldigt lite sök, jag tror det kan vara typ 3-4 gånger i hela hennes liv - jag får skärpa mig med det;-) Christer och Unni var med och den tjejen är en riktig klippa när det gäller söket, 7 dummies in på nolltid i rätt så krånglig terräng. Unni är en väldigt duktig hund som på många sätt är lik mina hundar, men hon har inte riktigt den där medfödda samarbetsviljan, den har Christer fått jobba mycket med, liksom passiviteten, som hon har väldigt svårt för. Men en arbetsmaskin är hon, det finns inget stopp;-) 


Idag var det återigen en strålande vacker vårdag och då tränade vi lite lydnad, med betoning på "lite". För Piller blev det bl a lite hopp-träning på agilityhinder, vi provade faktiskt på en hopp-apport också, och den satt som en smäck, den;-)) Sedan körde vi snabba lägganden under språng (ja, jag vet att jag är knäpp, men Piller tycker att det är kul, och man får ju variera sig lite!) och så fick hon springa några gånger genom en tunnel, det var också kul tyckte hon!

Jag har en liten film på hoppet, jag mitt nöt missade att filma hopp-apporten, men ni får helt enkelt tro mig på mitt ord;-)



Vi tränade vid agilitybanan för att få lite grejer omkring oss som störningar, det är bra för Piller och i synnerhet för Unni - hon är toksäker på så gott som alla elitmoment men har haft svårt för störningar, så det har vi lagt mycket krut på den senaste tiden. Vi har tränat på massor av olika ställen och fått störningar av alla de slag, och det har gett resultat! Jag har en film till jag bara måste visa, när Unni tränar elitrutan - strax innan rutan ligger dirigeringsapporterna utlagda som störning, plus att hon har agilityhindren på varsin sida om rutan;-) Hon kunde ha haft lite bättre fart till konen, men vägen från kon till ruta var banne mig klockren!



Inkallningen var ganska så klockren, den också;-))



Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards