khemosabi

Direktlänk till inlägg 27 maj 2012

Vilken helg för Eva-Liz och Solan!!

Av khemosabi - 27 maj 2012 12:43

Idag kom det andra 1:a priset i lydnadsklass elit på två dagar - kanonbra jobbat av ett superekipage! Jag bugar och bockar och gratulerar till en väldigt fin prestation! GRATTIS till en härlig hund och en jätteduktig förare!


Jag är väldigt stolt över Gimmie's avkommor och deras duktiga och ambitiösa ägare! Det går inte att neka till att hon har fått valpar med väldigt stor kapacitet - men återigen, som jag alltid säger - det blir ingenting av den bästa hund om den inte har en duktig förare! Jag har tävlat mycket med mina hundar genom åren, och vet att allting inte alltid går som på räls - vad som helst kan hända på en tävling och resultatet kanske inte alltid blir vad man förväntade sig. Det är lätt att tappa sugen och tänka att det borde gå bättre, särskilt om man vet att man har en jättebra hund. Men marginalerna i lydnaden är så oerhört små, det kan räcka med en sekunds okoncentration så har man en 0:a istället för den där 10:an på momentet som hunden normalt är toksäker på. Jag tror att det vore vettigt att sänka kraven på sig själv som förare, och inte tycka att det är rena katastrofen om man inte går igenom programmet med 9:or och 10:or på alla moment. Visst, det ska vara det man strävar efter, men jag tror man måste se det lite realistiskt också, och inse att vi har med djur att göra. Jag har sagt det förut, och jag säger det igen, att peta i momenten i det oändliga gör oftast att man aldrig blir nöjd - så tror jag det är för de flesta - och hur kul är det då att träna hund? Även om man har tränat ett moment till perfektion, så kan hunden ändå göra fel någon enstaka gång, av den enkla anledningen att det är en hund och ingen maskin - och om det händer på en tävling, ska man gräva ner sig då? Nej, självklart inte! Även de bästa misslyckas faktiskt ibland, "you win some, you lose some" så är det bara.


Vi jämför oss med de som är duktigast, och det är väl bra i viss mån - men det gör också att man kan känna sig ganska usel som förare och tänka att man borde vara lika bra. Men i de flesta fall är det så att de som är mest framgångsrika har väldigt lång erfarenhet, och vissa jobbar t o m som instruktörer och gör inget annat än tränar hund - det är lätt att glömma!

Jag har själv varit nere i det här självdestruktiva träsket och tyckt att jag har varit sämst av de sämsta, men jag jobbar hela tiden med att försöka hålla mig ifrån de här negativa tankarna. Jag tänker hela tiden på varför jag tränar hund, och det är ju för att jag tycker att samarbetet mellan mig och hunden är så givande och roligt! Om vi sedan inte får högsta poäng på varje moment på en tävling, so what? Jag tänker också på att jag, när jag pratar om mina valpars framgångar, ständigt framhåller att det är ett ekipage det handlar om - en hund kan inte ensam gå ut på en tävlingplan och utföra stordåd, det ska till ett bra samarbete med föraren också. Mina fem lydnadschampions hade ju inte heller kunnat göra det på egen hand, om jag ska vara ärlig;-) Så riktigt så usel som jag tror att jag är ibland, det är jag nog inte, försöker jag intala mig.


Det är lätt att säga till någon att han/hon har en fantastisk hund, men jag tycker att man inte ska glömma att framhålla att det är hund och förare som är bra! Att ständigt få höra vilken kapacitet hunden har, det kan faktiskt göra att man får prestationsångest, man känner att man bara måste göra toppresultat eftersom man har en kanonhund! Jag vill inte att mina valpköpare ska känna så, jag vet att alla gör det de kan efter sin förmåga, och jag tycker att de gör det förbaskat bra;-) Valparna i Gimmie's MJ-kull t ex, de är ju bara 2 år och 2 månader gamla, och de fem som har tävlat har gjort jättefina resultat, och det är bara att gratulera alla duktiga och ambitiösa förare! Det enda jag kan bli besviken på, det är de som har sagt att de ska tävla, och sedan inte gör det - det gäller dock bara en hund (MJ's Speed Demon) i just den kullen och ett par i Double-kullen. Alla ägarna till Gimmie's valpar som verkligen ger sig ut på tävlingsbanorna gör det väldigt, väldigt bra, och jag kunde inte vara nöjdare!


---


Tillägg: Jag känner att jag kanske måste komma med en förklaring till min utläggning här ovan;-) Det är så att jag har läst på ett antal bloggar nyligen att jätteduktiga förare är på väg att tappa sugen, antingen för att tävlingsresultaten inte blivit vad de hoppades på eller att de tycker att de inte kommer någon vart i träningen. Det handlar så gott som alltid om ganska orutinerade men extremt ambitiösa förare, dvs sådana som jämför sig med landets toppekipage som har exakt precision i alla moment. Men man får nog tänka till lite, tror jag - hur många tror ni har börjat på toppen? Man kanske kan ha ett drömmål om att gå på enbart 9:or och 10:or, men också ett mer realistiskt mål? Själv försöker jag tänka att varje tävling är en ny erfarenhet, och att jag ska försöka lotsa min hund genom programmet så lugnt och metodiskt som möjligt, och om resultatet blir bra är det såklart jättekul! Kanske vi bara skaffar oss mer tävlingsrutin, men det är ju också värt något - och så länge samarbetet och känslan mellan mig och min hund är bra, då kan det inte bli fel!

 
 
Ingen bild

Ellinor & Susa

27 maj 2012 14:38

Starkt jobbat och supergrattis önskar syrran Susa och matte!!!

 
Alma

Alma

27 maj 2012 16:25

Waaaaoooww :D Vad häftigt gjort. Grattis till alla det berör!!

http://almashundar.wordpress.com

 
Jenny & Kex

Jenny & Kex

27 maj 2012 18:14

Jag känner mig träffad ;)) Den här texten behövde jag verkligen läsa!! Tack Pia för att du skrev den!

http://www.posiitiv.blogg.se

 
Pia

Pia

27 maj 2012 20:37

Tack själv, Jenny - kul att du uppskattade det! Du är faktiskt en av de superduktiga förarna jag hade i åtanke när jag skrev texten;-) Jag tycker du är jätteduktig med din hund, och du borde inte ens tänka tanken att lägga av. Du är ju så ung, och din hund också, ni har verkligen framtiden för er! Jag tror att man måste inse att alla har sina ups and downs, så är det att träna och tävla med hund!

http://www.khemosabi.se

 
Jenny & Kex

Jenny & Kex

27 maj 2012 20:47

tusen, tusen tack!!! Ja, visst är det så. Man tar två steg fram och ett steg bak ;)) Men när man är mitt i det där träsket så är det lätt att halka in på fel tankar och göra allting ännu värre än vad det egentligen är. Och det är just i sånna lägen man behöver läsa sånna här texter eller ha någon som kommer och tar en i örat! ;))
Och som du skriver, hundarna är ju inga robotar. Om dom vore det, vad vore det då för tjusning med att träna hund?? ;)
Aldrig att jag tänker lägga av, jag har ju precis börjat!! ;))

http://www.posiitiv.blogg.se

 
Marie & Carma

Marie & Carma

28 maj 2012 07:19

Super Grattis till Solan och Eva-Liz ;-)

Du har så rätt :) men det är inte alltid så lätt ( fick ju till lite rim ;-))
Det är väldigt lätt att tänka fel tankar, det vore konstigt om dom inte kom när man är så målinriktad och det strular lite, det viktiga är att dom inte får ta över. Man måste lära sig att putta bort dom, tänka bra saker - något man får träna på om man har problem. Inte dyka ner i träsket av negativa tankar, inte lätt som en plätt men helt rätt ( jäklar va jag är fyndig i dag ;-)))))
Kram

http://www.briard.mia-co.com

 
Pia

Pia

28 maj 2012 11:31

Fasen Mia, du är ju en riktig poet;-)

http://www.khemosabi.se

 
Eva-Liz

Eva-Liz

28 maj 2012 17:16

Så bra skrevet.Jeg kjenner ofte den følelsen,at jeg kan ikke godta å bare klare det, akkurat.......Må liksom prestere bedre,siden jeg har en så god hund:)::):)

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

29 maj 2012 00:04

Tell me about it, Eva-Liz - jag om någon vet hur det känns;-) Även om det aldrig är någon som har sagt något (det är väl knappast någon som säger "du har en kanonhund, men du är urusel som förare"?) så är det en känsla man har, att man inte räcker till. Men vi är ju inte heller några maskiner, vi gör fel ibland, får hjärnsläpp och blir nervösa och ställer till det för hunden utan att mena det. Men så länge vi verkligen FÖRSÖKER är jag nöjd!

http://www.khemosabi.se

 
Mia

Mia

29 maj 2012 12:22

Så otroligt sant, ambitiösa förare lägger ju ofta så OTROLIGT mycket press på oss själva att vi ska vara perfekta hundtränare med perfekta tävlingsresultat, att vi ofta glömmer bort att man inte behöver ha 10-poängsmässiga utföranden i ALLT vi tränar ALLTID.

Och det där med att falla i fällan att jämföra sig själv med andra och bara tycka att man själv är värdelös... been there, done that, got the t-shirt ;). Och ju fler duktiga hundtränare man lär känna, ju fler har man ju att jämföra sig med och tycka att man är sämre än :P! Men det är ju bara att kämpa på, och vända de duktiga förarnas prestationer till inspiration istället för något mentalt nertryckande :)!

Lätt att säga, ibland svårare att utföra... ;)

http://k9konsulten.wordpress.com

 
en idol av din hemsida

en idol av din hemsida

2 juni 2012 10:50

Så bra du skriver om vår prestationsångest. Det är lite detta vi behöver höra för som sagt vi som inte har hållit på oändligt länge och med flera olika hundar kommer lätt i stadiet att man gämför sig med de bästa och tycker att man själv är dålig. Har själv en lite jagtgoldentik från Skåne på 2 år.Skall upp i trean för första gången nästa helg och behövde höra detta.
Tack för du är en härlig uppfödare.

http://URL

 
Ingen bild

Jessicah & Iver

2 juni 2012 16:21

Bra skrivet!

Jag tar åt mig som en usel förare med en kanonhund. Första 1,5 året försvann i skador, sen tävlade vi under ett år och var verkligen igång, allt handlade om hund och träning och det var superkul. Men sen försvann all tid och ångesten blev ett faktum, det senaste året har tyvärr bara tickat iväg i arbete, plugg och stress.

Nu är vi iallafall igång med lydnaden igen, och det är såå kul!
Kram

 
Pia

Pia

2 juni 2012 17:46

Tack snälla "idolen", vem du nu är! Lycka till i 3:an!

@Jessicah: Man styr ju inte över allt som händer, det vet jag - men du och Iver är ju ett jättebra team så det är klart att jag tycker det är kul om ni kommer igång med tävlandet! Härligt att träningen är igång:-) Kram!

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards