khemosabi

Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

1:a pris i elitlydnad för Khemosabi MJ's Smooth Criminal!

Av khemosabi - 26 maj 2012 17:36

Idag fick Eva-Liz och Solan sitt första efterlängtade 1:a pris i lydnadsklass elit, jättebra jobbat av ett duktigt ekipage! Just nu vet jag inte så mycket mer än att slutpoängen blev 269 poäng, uppdatering om tävlingen kommer säkert snart på Eva-Liz hemsida. Stort GRATTIS till duktiga Solan och hans lika duktiga matte!! Vi önskar lycka till i fortsättningen - snart är nog lydnadschampionatet i hamn!


Tack för lånet av den fina bilden, Eva-Liz!


Idag har det inte blivit någon träning för oss än, kanske det blir ett dummiesök senare ikväll. Jag sov dåligt inatt och vaknade tidigt av en ynklig Speed som kräktes och hade diarré, så jag har varit lite seg jag också. Men han verkar piggare nu, så han får nog följa med ut i skogen och apportera lite, han också. Igår tränade jag lydnad med Piller igen, och den här gången fokuserade jag mest på att träna mig själv, nämligen i att inte titta på hunden under fria följet;-) Det gick faktiskt väldigt bra, så jag ska bara fortsätta intala mig att Piller håller positionen utan att jag behöver hålla koll på det! Den här grejen, att titta på hunden, är nog egentligen bara en ful ovana som man måste göra sig av med. Jag vill kunna gå lika snyggt som Eva-Liz, när hon och Solan går fritt följ;-)


Vi började med ett nytt moment igår, ställande under gång. Jag har inte kört det en enda gång förut, helt enkelt för att jag inte kunde bestämma mig för vilken metod jag skulle använda. Nuförtiden finns det ju otaliga metoder att träna in olika moment, och några verkar väldigt bra och andra lite mindre vettiga - och en del ser jag ingen logik i alls, men det kanske bara är jag som är trög;-)) Nåväl, jag bestämde mig i alla fall för att använda mig av samma metod som jag har använt de senaste 15 åren - hahaha, så nytänkande är jag:-D Så jag började helt enkelt med att lägga bollen bakom oss innan vi började gå, gick en bit och kommenderade "stanna" (ska byta till "stå" sedan, nu gör jag så här eftersom hon redan vet vad "stanna" är) och när hon stannade berömde jag och lät henne springa tillbaka och ta bollen. Jag körde så här två gånger, och tyckte det funkade bra, men anade ändå en viss tveksamhet (vilket inte är så konstigt, eftersom det var första gången) så efter en liten paus körde vi igen, och då belönade jag med att kasta bollen bakåt när hon stannade. Då kändes det bättre, hon tyckte säkert att det blev lite roligare också! Så här såg det ut först, när jag belönade med bollen bakom...


 - och såhär med bollkast som belöning... 


Som förberedande signal stryker jag henne över ryggen, och sedan säger jag "kom" istället för "fot" när vi börjar gå - detta för att hon inte ska blanda ihop det med fria följet. Det är ju vanligt att unga hundar plötsligt börjar stanna under fria följet när man börjar träna ställande, så jag hoppas vi kan undvika det på det här sättet. Hursomhelst, nu har vi i alla fall börjat med det här momentet, vi får väl se vad det blir av det hela i slutänden;-)


För övrigt, ni får ha överseende med att jag ser ut som GB-glass; gröna byxor, rosa t-shirt och vita ben - tresmak alltså!


 
 
Ingen bild

Sussie, Myzzko o Vinna

26 maj 2012 18:50

Roligt att se och läsa om er träning som vanligt. Tresmak hehe:-)

 
åsa

åsa

26 maj 2012 19:47

Du är nog den godaste GB-glassen!
Ha dé!/Kram

http://tantraffas.blogg.se

 
Pia

Pia

27 maj 2012 01:03

Tack Sussie:-)

@Åsa: Jag är i alla fall lika mjuk i konsistensen;-))

http://www.khemosabi.se

 
Eva-Liz

Eva-Liz

27 maj 2012 05:54

Skal oppdatere etterhvert. Er stevne i dag også på hjemmebane,så må bare få tid, til å sette meg ned.Tusen takk for fine ord:)

http://www.kennelsoltrollet.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards