khemosabi

Alla inlägg den 17 september 2010

Av khemosabi - 17 september 2010 16:45

Först av allt - det viktigaste av allt för mig personligen är förstås att Boogie inte mår dåligt på något sätt - hon kan ha, eller få, en liten synnedsättning på sitt vänstra öga, men det friska ögat kompenserar då troligen för detta. Men visst är det fruktansvärt tråkigt att det inte blir några valpar efter Boogie.


Jag har letat och letat, men hittar ingen information om att det inte skulle vara tillåtet att använda syskon till en drabbade hunden i avel. Eva-Liz var så snäll och skickade mig info om att det i Norge t o m är tillåtet att använda drabbade hundar, men att de då endast ska paras med fria hundar - problemet är väl bara att det kan finnas i generna i alla fall, även om den tilltänkta partnern är ögonlyst UA. Ingen ögonlyst hund i Boogie's stamtavla har den här diagnosen, men som alltid är det så att det finns en hel del hundar som inte är ögonlysta. Det viktiga för oss nu, är att vi allihop som har avkommor efter Gimmie verkligen ögonlyser våra hundar, och jag är väldigt tacksam om det görs senast nästa vår, då de yngsta är ett år gamla.


Jag har fått frågan om jag inte kan para Gimmie istället, eftersom hon också löper nu. Men jag vill förstås att hennes avkommor ska ögonlysas först, och också ha möjligheten av ta reda på så mycket som möjligt om arvsgången när det gäller geografisk RD. Dessutom vill jag självklart att hon ska få vila efter sin senaste kull, även om det enligt reglerna skulle vara fullt tillåtet att para henne redan nu. Jag vet uppfödare som utan att blinka skulle ha parat henne i det här läget, men jag hör inte till dem.


Man ska tänka på att rent avelsmässigt finns det så mycket mer än ögon och just den här diagnosen att ta hänsyn till, när det gäller vår ras. Det verkar därför helt ologiskt att utesluta syskon till den drabbade hunden ur avel, eftersom det tycks vara en diagnos som bara "poppar upp" rätt vad det är. Jag har, som sagt, kollat varenda hund i Boogie's stamtavla och där finns inte en enda hund med detta. Men jag forskar vidare!!


Senare: Pga en kommentar jag fick av ägaren till Doubleuse Summer (tack, Anki!) som har samma diagnos som Boogie, så har jag upptäckt att hon är halvsyster till Diego - de har alltså samma mamma, Doubleuse Ferrari. Det har visserligen inte alls något med Boogie eller Gimmie att göra, men däremot Gimmie's och Diego's avkommor - det troliga är väl att de är anlagsbärare, de också. Som sagt, arvsgången är inte klarlagd, men det här är absolut något man bör ha i åtanke om man har planer på att använda dem i avel framöver!!

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards