khemosabi

Alla inlägg den 22 september 2010

Av khemosabi - 22 september 2010 22:55

... vilket hallå det blev för att jag ifrågasatte linjeaveln på en specifik hund här i bloggen - herregud, coola ner!! Jag ska klargöra ett och annat här och nu:


*Jag anser att denna hund HAR betytt mycket för den svenska jaktgoldenaveln.


*Jag har använt hanhundar i min avel som jag tyckt har varit bra och kompletterat mina tikar, vilket inte innebär att jag håller med om allt som uppfödarna/ägarna till dessa hanhundar gör. Vi har alla olika uppfattningar om hur vi ska nå våra mål i aveln, och de val jag har gjort står jag för till 100% .


*Jag har inte försökt "skrämma" någon - varken valpköpare eller andra uppfödare - med den information om geografisk rd jag har delat med mig av, jag vet inte allt och det gör ingen annan heller. Men jag tycker det är viktigt att upplysa om det - vilket jag tydligen inte skulle ha gjort, enligt andra??!! 


*Det enda jag med säkerhet vet om geografisk rd, är att det är en ovanlig diagnos som kan dyka upp i stort sett när och var som helst, eftersom arvsgången är oklar. Enligt den information jag har fått är det ärftligt och föräldrar till drabbad hund är anlagsbärare. Det gör att jag ställer mig undrande till att linjeavla hårt på en hund som faktiskt är förälder till drabbad hund (vilket inte går att bortförklara, hur man än försöker). Jag skulle kunna formulera min fråga så här: Tar inte uppfödarna någon hänsyn till att en uppfödd hund diagnostiseras med geografisk rd?? Det har inte varit menat som direkt kritik, utan just en undran. Jag skulle personligen inte våga linjeavla på en hund som lämnat avkomma med diagosen, men det är mitt val.


*Det är möjligt att jag "överreagerar" när det gäller Boogie's diagnos, och det beror i så fall på att jag aldrig tidigare har haft någon hund i min uppfödning med detta. För mig är det en ganska "stor grej" eftersom min uppfödning är väldigt liten, bara 50 uppfödda hundar på 18 år. Jag kan knappast konkurrera med andra uppfödare om valpköparna, även om en del faktiskt har valt att köpa valp av mig istället - i flera fall pga för hård linjeavel, vilket ju inte ses med blida ögon av "den stora" uppfödaren.


*Att "Seamas" överhuvudtaget nämndes i bloggen beror på att han är farfar till Diego,  och har lämnat avkomma med geografisk rd tillsammans med Diego's mamma. Det var något jag tyckte var viktigt för mina valpköpare att veta. För mig är det viktigare än att hålla mig väl med andra uppfödare eller hanhundsägare.


*Gör man parningar med 11.8% i inavelsgrad, som den senaste, så får man kanske finna sig i att bli ifrågasatt?? Det kan knappast vara motiverat i en ras där det registreras mellan 3000 - 3500 valpar/ år... Rekommenderad maxgräns för inavel är 6,25%, vilket alla uppfödare är medvetna om.


*Jag har inte nämnt någon uppfödare vid namn, och säkert mindre än hälften av mina läsare vet vem det är.


*Alla uppgifter jag har lämnat här på enskilda hundar går att kontrollera på SKK:s Hunddata, och för kommande kombinationer kan man gå in på Avelsdata och göra provparningar. Där får man också fram inavelsgraden. Det här är alltså inget skitsnack, utan ren fakta.


*Det här ämnet är utagerat för min del, jag tänker inte ägna mer tid åt sådana här dumheter - i min bok får nämligen var och en stå för sin egen avel.

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards