khemosabi

Alla inlägg den 16 september 2010

Av khemosabi - 16 september 2010 15:49

... idag gick tyvärr inte bra alls, det visade sig att hon har utvecklat något som heter Geografisk Retinal Dysplasi, och hon ska därför inte användas i avel. Hon är ju ögonlyst UA förut, så det är klart att det här inte var direkt vad jag väntade mig - ögonlysningen före avel är ju nåt som mest går "på rutin", nåt som man alltid gör utan att vara speciellt orolig. Det känns förjävligt med tanke på att jag hade en riktig kanonkombination på gång, och ett helt gäng jättebra köpare som väntar på valp.

Geografisk RD är ärftligt, men jag har inte haft en enda hund i mina linjer som haft detta. Uppenbarligen så finns det ändå, både på mammans och pappans sida, fast det kan ligga flera generationer bakåt. Det är ett detektivarbete att hitta de hundar som är anlagsbärare och det viktiga är förstås, när det gäller ev. fortsatt avel på Gimmie's valpar, att inte dubbla anlagen. Nu får jag sätta mig in i det här mer, och sedan avgöra om det kommer att bli någon tredje och sista kull på Gimmie eller inte nästa år.


Vi har just kommit hem efter ögonlysningen, så jag har inte hunnit smälta det här ännu. Just nu kan jag bara säga att jag är väldigt ledsen för de valpköpare som hoppats på en valp efter Boogie och Solo. Om jag hittar några bra kombinationer hos andra uppfödare så kommer jag att hänvisa er till dem.

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards