khemosabi

Direktlänk till inlägg 30 september 2010

Jag har sagt mitt...

Av khemosabi - 30 september 2010 13:08

... vad det gäller oseriös avel i denna blogg, jag har bestämt mig för att inte låta mig provoceras. Många har hört av sig och förvånats över att jag lyckats behärska mig, och trots alla påhopp lyckats hålla en sansad och saklig ton. Igår blev jag riktigt förbannad och då var det nära att det sprack, men nu har jag bestämt att de som vill veta mer om ämnet istället får maila mig och fråga. Jag kommer dock inte att svara vem som helst, utan endast de som har en seriös anledning att få veta kommer att få svar.

 
 
mia&carma

mia&carma

30 september 2010 13:46

Kloka ord Pia.
kram

http://www.briard.mia-co.com

 
Ingen bild

Pia

30 september 2010 13:50

Tack Mia!
Kram

 
Jessicah

Jessicah

30 september 2010 18:20

De är de som regarerar starkast som ofta har något att dölja brukar man väl säga? Klart man vill använda varandras hundar när man pysslar med avel, vad skulle man annars ta av? Jag blir inte lite förvånad över hur folk resonerar ibland. Jag tycker du gör klokt i att dra dig ur. Kram till världen bästa uppfödare!

http://www.vildarna.wordpress.com

 
Ingen bild

Pia

30 september 2010 18:26

Ja, jag håller med dig, Jessicah... vem ska använda hundarna om inte andra gör det? Men jovisst ja, det kan ju uppfödaren göra... samma hund både 4 och 5 gånger i stamtavlan. *Fnissar lite* Snacka om dålig fantasi...
Kram tillbaka!!

 
Ida

Ida

30 september 2010 22:48

Vilka fina hundar! Har själv en golden men ingen jakt dock... :)

http://junismamma.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Rose-Marie

1 oktober 2010 01:40

Du vet väl att alla som inavlar, kallar det för "linjeavel" och de som inavlar väldigt tätt...då är det en tjuvparning.
Jag har följt detta ett tag och jag tycker du har rätt i allt du skriver. Du skrev ju inte ens ut nåt namn först, även om den "stora uppfödaren" gjorde det på en gång.
Keep up your good work!!

Hälsn,
Rose-Marie (med en "vanlig" golden)

 
Ingen bild

Pia

2 oktober 2010 10:26

Tack Rose-Marie! Det är precis som du säger, det brukar heta lite olika;-)) Nu tänkte jag inte prata mer om detta i bloggen, vill bara säga att jag inte anser att linjeavel i hög grad/inavel inte är en "konst", det är ett misslyckande. En KONST, det är det däremot att hitta och kombinera typlika avelsdjur som INTE är släkt i någon högre grad! Enligt mitt sätt att se det är det det enda sättet att kunna bredda avelsbasen och arbeta FÖR RASEN, det gör man nämligen inte med inavel. Jag är glad åt att säga att genom alla år har det varit lätt att kunna säga: "det där är en Khemosabihund" - i 9 fall av 10 har mina hundar nämligen varit mycket lika. Hälsningar Pia

khemosabi

2 oktober 2010 17:58

Jag ser att det smög sig in ett "inte" för mycket i kommentaren ovan, det ska naturligtvis vara så här:
Jag anser inte att linjeavel i hög grad/inavel är en "konst", det är ett misslyckande.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10 11 12
13
14
15 16 17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards