khemosabi

Direktlänk till inlägg 30 september 2007

Hund med fix idé?

Av khemosabi - 30 september 2007 13:53

Dagens jaktprov i Nyköping blev faktiskt en positiv upplevelse, trots att vi återigen fick åka hem utan pris. Nu börjar jag faktiskt undra om inte Gimmie har fått någon fix idé att hon inte ska ta vilt på prov? Jag hade nämligen vilt med med mig och hon tog det hur spontant som helst vid hundstoppet, både precis före och efter provet. Men på själva provet gjorde hon som hon har gjort tidigare, hämtat vissa vilt hur snabbt och fint som helst, och andra har hon noterat men sprungit förbi.


Den här gången tog hon in två markeringar på land (tvekade i upptaget på den ena) och en kanin på söket. Sedan låg det en trut och en and i vassen, där var hon och fick vittring på dem, men kom ut ur vassen utan vilt. Då sa domaren att jag skulle gå närmare och skicka in henne och då hämtade hon båda fåglarna. Men tydligen tyckte domaren att hon hade viltvägrat, så han bröt provet där. Jag frågade om vi fick avsluta med en vattenmarkering, det fick vi och den gick jättebra.


Något som störde Gimmie väldigt mycket var att domaren gick med en macka i handen precis i noshöjd under hela provet. Klart hon blev sugen och sprang en sväng runt honom - då smällde han till henne på nosen!! Jag blev förbannad (folk ska ge fan i min hund under ett prov) och sa: "Vad gör du??" vilket han låtsades som om han inte hörde. Man kan ju undra om en domare får bete sig hur som helst på ett prov??


Hursomhelst, så tyckte jag att Gimmie var gladare och inte alls "tryckt" som hon verkade på förra provet. Den stora behållningen av dagen var faktiskt hundstoppet, där jag kunde "träna" lite med både Gimmie och Boogie (som fick följa med för miljöträningens skull). Jättebra för dem att få hämta fåglar mitt ibland folk och andra hundar, dessutom var det alldeles intill provplatsen så skotten hördes ordentligt. Härligt att se att Boogie (som inte heller har någon vana av att jaktträna med folk och andra hundar omkring sig) inte brydde sig alls utan bara fokuserade på sina apporter!! Kanske jag har anmält "fel" hund till proven i höst?? ;-)

 
 
Ingen bild

Anneli

1 oktober 2007 23:03

Dåligt uppträdande av domaren att gå med smörgås och slå hunden på nosen .
Har varit med om att min hund sprungit till funktionärstältet för att hämta vilt där det låg öppet i drivor runt hela tältet mitt i provområdet och någon funktionär tagit min hund i nackskinnet för att få bort hunden, även det otroligt dåligt uppträdande. Inte konstigt då att hundarna blir förvirrade...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2007 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards