khemosabi

Alla inlägg den 12 september 2007

Av khemosabi - 12 september 2007 14:07

... med Gimmie och Boogie blev det idag. Återigen lade vi sök på okänd mark, denna gång ett större sök med fyra vilt; två änder, en kanin och en kråka. Hundarna fick sitta kvar i bilen medan vi lade söket och på vägen tillbaka till bilen sköt jag ett skott med apportkastaren. Jag tror nämligen det är bra att de är beredda på vad som väntas när de får höra skott på avstånd innan de själva ska jobba - så är det ju på jaktprov.


Gimmie fick börja och jag var beredd att ta in henne och skicka Boogie istället om hon skulle krångla med viltet. Men det behövdes inte alls den här gången heller, hon hade jättefina upptag och snabba ingångar:-)

Sedan var det Boogie tur - och det gick ännu snabbare! Men hon var lite trasslig med avlämningarna och ville släppa lite för tidigt, visserligen var hon ända framme vid mig men jag hann inte säga till att hon skulle släppa. Så det får vi träna på!


Sedan körde vi markeringar med and och kråka i ganska tät terräng med skott innan kastet. Här ville jag att hundarna skulle vara med och markera kastet ordentligt och visade att de skulle titta utåt precis före kastet, och inte titta på mig. Det gick kanonbra med båda två, snygga upptag och inlevereringar!!


Sedan fick mina hundar sätta sig i bilen och som avslutning körde vi några små "linjetag" med Unni, vilket hon fixade kanonbra!! Ojojoj, vilka snygga inlevereringar den lilla tjejen har - någon dag ska jag filma henne så ni får se hur en liten valp kan apportera;-)


Nu har jag fått besked om att Gimmie startar som 11:e hund på söndagens jaktprov. Jag får hoppas hon funkar lika bra med viltet som hon har gjort de senaste gångerna vi har tränat, då ska det väl i alla fall inte vara det som blir "stötestenen", om det blir någon. Imorgon ska vi träna vatten (långa avstånd) och sedan får jag försöka hitta nåt ställe där det finns mycket folk så vi kan få lite miljöträning också.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2007 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards