khemosabi

Alla inlägg den 8 september 2007

Av khemosabi - 8 september 2007 22:34

Gimmie och en av änderna hon tog in från vattnet under ett regnigt jaktprov.


Jaha, då var "debuten" på jaktprov avklarad - visserligen inofficiellt, men ändå;-) Ska jag sammanfatta det hela så var det en väldigt regnig dag och det gick  både bra och dåligt. Det var, som alltid, trevliga funktionärer - och särskilt domare och skytt var avspända och glada, de gjorde att man inte blev nervös alls!

Det visade sig var ett (för klassen) ganska svårt prov som började med en dubbelmarkering på vatten kastade från båt på lååångt avstånd - mycket längre än Gimmie någonsin simmat tidigare. Men hon gjorde ett riktigt starkt vattenarbete, så det är jag supernöjd med! Jättefina inlevereringar och avlämningar var det:-)

Sedan var det dags för söket, det låg 6 vilt ute och Gimmie började starkt i full fart och tog in en duva snabbt och snyggt. Sedan började hon krångla, hon blev störd av något på söket som ingen av oss visste vad det var - precis som alla andra hundar!! Nu råkade det vara vildsvinsmarker vi befann oss i, så den annorlunda vittringen kan ju ha påverkat hundarna. Ingen av de hundar vi såg innan vi åkte hem fixade söket, som mest tog två hundar in tre vilt och det var ju lite konstigt!!

Hursomhelst, Gimmie var framme vid vilt ett par gånger men sprang vidare, och efter det verkade hon berörd av själva provmiljön (vilket inte var helt oväntat, hon har ju ingen träning alls på sånt). Så vi fick bryta söket och gå vidare till landmarkeringarna. Där missade hon första markeringen eftersom hon tittade på mig istället för att markera kastet - lite typiskt för lydnadstränade hundar. Vi får träna på det och se till att hon riktar uppmärksamheten utåt istället för på mig, jag får lära in ett kommando i samband med markeringarna.

Andra markeringen fixade hon bra med helt okej upptag och inleverering, avlämningen var däremot lite väl snabb - ovanligt för Gimmie, faktiskt!

Det blev förstås inget pris för oss pga söket, men man får ju inte gräva ner sig för det - detta prov var en test på hur hon skulle funka i en provsituation. Nu vet jag att vi måste träna mycket mer med provliknande upplägg och helst en hel del folk, dessutom ska vi enbart träna med vilt på land och koncentrera oss på upptagen framöver. På vatten kan vi förstås använda oss av dummies och där ska vi träna långa avstånd.


Jag är inte säker på att vi ska starta officiellt redan om en vecka, det känns alldeles för tidigt och jag vill inte att hon ska få för sig att det är okej att springa ifrån vilt som hon hittat på sök. Risken finns ju att hon gör likadant om en vecka, och då har hon lärt sig att så kan man göra. Jag har ju anmält henne till Nyköpingsprovet också, men jag vet inte än om vi kommer med. Det går om tre veckor och det behöver vi nog ha på oss att träna! Efter det har vi ett Working Test (på dummies) och ytterligare ett inofficiellt prov som vi möjligen kan anmäla till, jag tror faktiskt jag ska göra det för att få så mycket provliknade träning som möjligt.


Easy var också med idag, hon fick följa med till provgenomgången och sitta och titta på första hunden. Då pep hon lite, men det var nog nyttigt för henne att se att det inte hände nåt mer för hennes del!


Nu vill jag visa en bild som jag tog på Easy igår kväll, hon är så gullig i "sin" lilla korg som hon har vuxit ur för länge sen:-) Korgen köpte jag åt Ellie, som aldrig satte en tass i den, men Easy älskar den och har legat i den sedan hon var 8 veckor gammal. Hon föredrar den framför en mycket större bädd som står alldeles bredvid och jag har ju inte hjärta att ta bort hennes  älskade korg fast hon knappt kan knöla ner sig i den! Visst är hon söt då?

Easy "fyller" 6 månader idag och vi gratulerar alla hennes (många) syskon:-)

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2007 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards