khemosabi

Direktlänk till inlägg 24 september 2007

Jaktprov i Rimforsa

Av khemosabi - 24 september 2007 09:36

Dags för en redogörelse av gårdagens jaktprov då... och egentligen har jag bara en sak att säga; tänk om man bara visste vad som rör sig i huvudet på hundar?? Gimmie betedde sig som om hon aldrig hade hämtat en fågel i hela sitt liv!!


Vi gick som sista ekipage och provet började med en enkel markering på kråka, Gimmie går ifrån den men hämtar när jag skickar om. Sedan var det ett kort linjetag och även där får jag säga till henne att ta upp (kanin, tror jag att det var).

Därefter var det ett sök på 6 vilt, Gimmie tog in 5 av dem men inte ett enda utan att jag fick säga till henne. Redan efter det andra viltet sa jag till domaren att jag ville bryta, han sa "Okej, men kör på du, annars kommer du ju aldrig tillrätta med det här". Om jag gjorde rätt eller fel genom att fortsätta att tjata på henne att ta upp viltet vet jag inte, men efter det 5:e viltet sa jag i alla fall att det var nog. Jag vill inte stå på ett prov och titta på en hund som hänger över viltet alt. nosar på kissfläckar efter andra hundar och inte jobbar - dvs. sånt som hon aldrig gör på träning! Så jag ville istället låta henne hämta en vattenmarkering, så hon skulle få avsluta på ett bra sätt. Döm om min förvåning när hunden inte vill gå i vattnet!!! Det var visserligen en väldigt brant igång men sånt har inte bekommit henne tidigare. Till slut fick jag i alla fall ut henne, hon tog ett jättehopp ut i vattnet och hämtade anden.


Rent allmänt verkade Gimmie tryckt på något sätt, om det berodde på att jag blev mer och mer irriterad vet jag inte. Hon är ju en väldigt mjuk och nästan lite förarvek hund, så det är väl inte omöjligt. Hon var i alla fall inte sitt vanliga, glada jag och betedde sig väldigt underligt hela provet igenom. Domarens teori var att det hade varit någon väldigt dominant hund som gått före oss och "pinkat in sitt revir" på fältet, och det kan väl också vara en förklaring. En flat (vet inte om det var tik eller hanne) gjorde ett utfall emot mina hundar vid hundstoppet, kanske det var samma hund? Domaren hade ju sett alla hundar, så han borde väl veta vilka som sprungit omkring och pinkat.

Att Gimmie var tveksam på viltet kan ha sin naturliga förklaring, det var nämligen väldigt dåligt vilt och hundratals spyflugor på det så fort man lade ifrån sig det, och vissa krälade det en massa skalbaggar på. Så det är klart, har man inte tränat på dåligt vilt så är det inte konstigt att hundarna inte vill ta upp det! Jag pratade med en flatförare vars hund används på praktisk jakt, hans hund ratade också viltet på det här provet. Men å andra sidan fanns det ju hundar som inte brydde sig om att viltet var dåligt, så det är kanske ingen ursäkt - möjligen en förklaring.


Ja, vad ska man säga - klart jag är besviken. Just nu är jag väldigt bekymrad för att Gimmie betedde sig på det här sättet. Jag hoppas bara att alla förstår att jag inte skulle åka 50 mil och slänga 700 spänn åt h-e om jag hade en hund som inte funkade bättre än så här på träning.

 
 
Ingen bild

Gisela

24 september 2007 14:13

Trist för er men deppa inte för mycket nu, bara på´t igen nästa gång!

Jag kan väl tänka mig att hon påverkades av flattens utfall, det skulle inte förvåna mig. Konstigt att dom använder sånt vilt men det är som du skrev, andra tog det men i alla fall.

Det komemr säkert gå bättre en annan gång!

/Gisela

 
Karin Karlsson

Karin Karlsson

24 september 2007 15:22

Hej!
Förstår att det känns trist men ta det inte för hårt. Kanske är det hormonerna? på väg in i löp, skendräktig etc. Tikar kan ju vara lite upp & ner. Kanske vore det bra att köra lite markeringar med vilt för att få upp motivationen för vilt igen & undvika att ha vilt på söket ett tag. Har även hört att man kan prova att cykla med hunden kopplad & ha vilt liggande på marken som hunden får ta i farten. Du som har flera hundar kanske kunde köra lite konkurrensträning så om hon nobbar vilt tar du en av de andra & skickar istället så får hon bara sitta & titta på istället. Lycka till:)/karin

http://freewebs.com/karinkarlsson

 
Carina

Carina

24 september 2007 16:02

Föstår att du blir besviken, det blir man alltid när man vet att hunden kan bättre.
Men det är bara att bryta ihop och KOMMA IGEN! :)
Kram Carina & Tonic

http://wwww.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
September 2007 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards