khemosabi

Direktlänk till inlägg 28 januari 2009

Den stora (lilla) nyheten...

Av khemosabi - 28 januari 2009 17:56

... för dagen är att vi välkomnar lilla söta whippettjejen "Solei" - och nu ramlade väl en del av er av stolarna;-)

Skyborne All Summer Long 9 veckor

Så här ser hon ut, min allra första whippet!! Skyborne All Summer Long är namnet, och eftersom jag ville ha ett tilltalsnamn som har med sommar att göra och lilla damen är halvfransyska så blev det "Soleil" - som betyder sol på franska. Men jag tror jag stavar det "Solei" ett tag till, till slut kanske det blir bara "Sol".


För er som är grundligt förvånade kan jag tala om att rasvalet inte är så långsökt som man kan tro. Vi har haft whippet i släkten i över 30 år - så rasen har jag en del erfarenhet av, även om jag inte har haft någon själv. Men alla jag har träffat har faktiskt imponerat på mig, inte minst pga sina fina temperament! Att det sedan är en väldigt frisk ras gör ju inte saken sämre, den har inga rasbundna sjukdomar. Det är hundar som är oerhört lätta att ha att göra med och finner sig tillrätta överallt, särskilt om de har något som är mjukt och skönt att ligga på;-)


Jag har redan hunnit imponeras av lilla Solei, hon är nog en av de oräddaste valpar jag har sett - och då har jag sett en hel del. Bilresan hem var inga som helst problem, hon var bara nyfiken och leksugen! När vi kom in och hälsade på alla hundar - som var ganska så "på" nu när matte hade varit borta i flera timmar - var hon helt lugn och stabil, inte det minsta orolig. Just nu leker hon och Speed för fullt, han blev förstås alldeles exalterad av att plötsligt få en kompis!!


Lite senare:

Herregud vad lilla tjejen är vild!! Hon och Speed har härjat, han är precis slut men inte hon inte;-) Jag får väl innerligen hoppas att hon är trött i natt i alla fall! Det är en rätt så tuff tjej, det här...

 
 
Ingen bild

Micke

28 januari 2009 18:48

Hörru! skulle hon inte heta "Soleil"

 
åsa

åsa

28 januari 2009 19:21

Alltså....
Ja, jag blev då alldeles paff!
Men..du har ju haft whippet förut, kommer du inte ihåg Nollan?
Visserligen var det för en herrans massa år sedan, men...
Gud så söt hon är den lilla "tufflan" och mitt whippethjärta, det smälte ju bara..rakt av!
Ha dé!/Kram

http://tantraffas.blogg.se

 
Ingen bild

Pia

28 januari 2009 19:28

Mai:
Jo, du har rätt, så stavas det ju... men man säger ju Solei - får väl se till att stava rätt sedan då;-)

Åsa: Jag trodde nog att du skulle bli förvånad:-) Jo, jag hade ju en whippet ett tag för många år sedan - hon hette inte Nollan utan "Ettan"!!
Kram/Pia

 
Ingen bild

Dessi

28 januari 2009 19:38

Ja nu blev jag förvånad!
Hon va söt.
Ja Speed måste tycka det är as kul. Ungefär som när Spirit träffar nya katter hihi.

 
åsa

åsa

28 januari 2009 19:39

Javisstja!
Nollan, det var ju en utav dina golden..
Men..det var ju inte så långt ifrån i alla fall....
Guuuud så söt hon är!
Tänk, nu har du två bedårande valpar..
Ha dé!/Kram

http://tantraffas.blogg.se

 
Ingen bild

Pia

28 januari 2009 20:28

Nu såg jag att det inte var Mai utan Micke som hade skrivit det där om stavningen av namnet - eh... jag är visst lite snurrig idag;-)

 
Ingen bild

Mai

28 januari 2009 23:07

Har hon somnat än? Hohohohoho

 
Ingen bild

Pia

28 januari 2009 23:46

Jaa, det har hon faktiskt:-) Hon har badat och nu ligger hon PÅ Micke och sover... så hon är väl pigg sen när vi ska gå och lägga oss!!

 
Emma

Emma

4 februari 2009 23:39

Ja, här har du en till förvånad typ! Jisses, det var lite annat än jaktgolden det. :) Har du några planer med lillfröken? Kram!

http://www.gangster-glimma.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards