khemosabi

Alla inlägg den 3 januari 2009

Av khemosabi - 3 januari 2009 13:31

När vi vaknade idag såg det ut så här...

Speed 11 veckor

... härligt, tycker både jag och hundarna!

Speed är idag 11 veckor gammal och en ljuuuvlig valp! Han är väldigt lätt att ha att göra med, lyssnar kanonbra och rättar sig snabbt om jag säger "ajaj" när han har nåt fuffens för sig;-) Hittills har vi inte gjort så mycket annat än att jag uppmuntrat kontakten, han får också sitta stilla och vänta med ögonkontakt innan han får mat etc. Vi har varit ganska dåliga på koppelträningen, jag tror han har gått i koppel sammanlagt 3-4 gånger på den här tiden. Han är så duktig när han är lös, springer inte långt ifrån mig och har alltid koll på mig!


De kommande veckorna ska vi ägna åt miljöträning, åka iväg där det rör sig en hel del folk etc. Bilåkning är inga problem och jag har inte heller märkt att han skulle bli det minsta orolig på nya platser - han är bara nyfiken och helcool;-) Detsamma har jag hört från de andra som har valpar ur den här kullen, samtliga är imponerade av hur coola de är - busiga förstås, men det finns ingenting som oroar dem, och det är ju precis så man vill att det ska vara!


Gimmie är snart i sin gamla vanliga fina form, det är fullt race i skogen och Boogie och Spurten är också lyckliga över att vi äntligen fått tid för längre promenader! När Speed är med de vuxna på lite kortare promenader - ut på ängen t ex - så står han förvånat och tittar när de svischar förbi *hur i helsike kan dom springa så fort?* Men han kommer garanterat att komma ikapp när han blir lite större:-)


Såå, nytt år och dags att tänka på vad man vill få gjort. Jag hoppas förstås att jag ska kunna tävla så mkt som möjligt och då är det lydnad i första hand som gäller. Jag vill tävla mer med Spurten, eftersom hon fortfarande - vid 9,5 års ålder - är precis likadan som hon var vid 3 år, bara ännu hetare *inte klokt*

Boogie och Gimmie ska tävlas i klass 3 tills vidare, vill nog gärna ha LP i 3:an på båda innan vi går upp i elit. Dessutom hoppas jag på några jaktprov eller WT med dem, det skulle verkligen vara kul - här är det dock mina träningsmöjligheter det beror på, jag hoppas på att de blir bättre än tidigare!

Och så ska det förstås bli spännade att se hur Pluppen (dvs Speed) kommer att utvecklas, det blir kul med lite valpträning framöver:-) Jag kan tänka mig att vi i mars/april kan komma igång lite mer på allvar, då han är 5 månader gammal.


Boogie och Gimmie ska ju löpa båda två i mars/april nångång, och jag får nu på allvar börja fundera på om jag ska ha en kull på Boogie eller inte - detta blir "sista chansen" eftersom hon fyller 5 i höst. Tidsmässigt passar det dock inte så bra för mig, jag har liksom fullt upp och dessutom skulle jag allra helst skulle vilja behålla någon valp efter henne. Det blir ju svårt nu när jag redan har 4 hundar... synd att man inte kan ha hur många som helst!! Det är ju ett av problemen när man är ensam om uppfödningen;-)

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards