khemosabi

Alla inlägg den 19 maj 2011

Av khemosabi - 19 maj 2011 13:30

  

Filur bor ju här hos oss i ett par dagar, och jag är grymt imponerad av hur otroligt balanserad han är - han fann sig tillrätta här med en gång och är väldigt lugn och behaglig att ha att göra med. Han har visat sig vara en riktig gentleman som väntar på Gimmie's inviter, utan att vara det minsta påstridig. Gimmie är en lättparad tik som uppmuntrar en lite oerfaren hanne på rätt sätt, och jag tror att det har varit väldigt bra för Filur att få en sådan fästmö vid sin första parning - goda erfarenheter är ju aldrig fel;-)

Här har vi själva "pupptillverkningen" - parets andra parning, denna gång ute i majsolen!  

Tusen tack till Malin Wijk för att jag får låna din fina kille - jag tror att det finns fina förutsättningar för mycket trevliga och välbalanserade valpar i den här kombinationen!  

Malin har en film där Filur debuterar i lydnadsklass 3 med 296 poäng, bara 1,5 år gammal - titta här! Det finns bara ett ord... imponerande!!

Av khemosabi - 19 maj 2011 02:30

För en dryg timme sedan, halv två på natten alltså, fick vi en fin parning mellan Gimmie och Sandbytösens Yankee Filur - och äntligen kan få jag skriva vad han heter!    Jag är skrockfull eftersom jag tidigare berättat om hanhunden långt innan parning, och sedan har det alltid blivit något strul, men den här gången gjorde jag inte det och nu gick det som planerat;-) Härligt!!


Filur är en fantastiskt trevlig ung hanhund med en imponerande mental styrka, kombinerat med en stark arbetsmotor, härlig samarbetsvilja och fokus på sin uppgift. Det här är en hund som kommer att komma långt och låta talas om sig, det är jag alldeles säker på! Han har ju redan gjort kanonresultat på de prov han deltagit i (lydnad & bruks) och ingår liksom Gimmie's dotter Carma i lydnadslandslagets talangtrupp. Gimmie själv är en hund som, med en målmedveten och fokuserad förare (dvs någon annan än jag) lätt hade tagit sig till både SM och annat. Så anlag för fina tävlingshundar, det finns det! För mig personligen är det här en spännande kombination av linjer som jag har velat göra länge, så jag ser verkligen fram emot den här kullen!

  

Det är så härligt att se att Gimmie och Filur verkligen gillar varandra riktigt mycket, och nu håller vi alla tummar för att det ska bli ett gäng "småfilurer";-))

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards