khemosabi

Alla inlägg under november 2008

Av khemosabi - 10 november 2008 19:15

... en sån där när det aldrig blir riktigt ljust - det fick bli en snabb promenad i skogen med hundarna i regn och halv storm, det var skönt att komma in igen!

Idag har jag flyttat valplådan och satte också in en liten korg, Ellies gamla korg som hon aldrig satte en tass i;-) Valparna var nyfikna och jag passade på att knäppa lite bilder...



Hanne, märkt vänster bak

Sova i korgen tänkte lilleman minsann inte göra, han hittade ett annat bra ställe...

... men annars är det faktiskt skönast att sova i hög;-)

Mycket bus är det - det här är tjejen, som kör med punkfrilla idag;-)



Somliga kör lyxvarianten och skaffar sig ett litet mellanmål i mattes säng;-)

Lilleman och mamma i mattes säng

Jäkla konstig färg det blev på den bilden...

Jag kom på att detta faktiskt var första gången som Gimmie legat i min säng!! Hon låg kvar där en bra stund och myste, hon tänkte väl att det var bäst att passa på;-)

Av khemosabi - 9 november 2008 18:21

... och här kommer några bilder från den cirkusen;-)

Här funkade inte blixten, tror det är tiken...

 ... som inte tyckte det smakade särskilt gott:-)


Vi gosade lite med husse efter den pärsen...

... och sen blev vi trötta;-)



Valparna växer så man nästan ser det med blotta ögat, det är helt otroligt! De börjar utveckla sina egna personligheter och just nu skulle jag vilja beskriva dem så här:


Minsta hannen (den som det är tänkt att jag ska ha) älskar att höra sin egen röst... får en känsla att att det är mest pga otålighet eller att han vill ha uppmärksamhet. Jag hoppas och tror att han kommer att lugna ner sig när han får mer att sysselsätta sig med! Han är väldigt söt och gör sig fantastiskt bra på bild - fotogenisk är vad han är! Inte så överdrivet gosig just nu... han har väl inte tid, kan jag tro;-)


Den andra lilla hannen, som är ljusare och märkt mitt bak, är den som vi kallar "Lill-Spurten" för han är så fruktansvärt söt och har sån otrolig utstrålning - precis som Spurten hade redan som liten och sedan alltid har haft, hon lyser som en sol och det gör den här valpen också. Han är först med allting och väldigt gosig.


Den större, ljusare hannen (omärkt) är en riktig "nallebjörn", lurvig, ganska lugn och väldigt mysig. Nu är det ju inte säkert att han blir särskilt lugn, men han är det just nu.


Den större "mellanfärgade" hannen, som är märkt mitt på ryggen, är den som just nu är extremt gosig med just mig, han har lagt in stora charmoffensiven;-) En riktig pussgurka!


Den andra "mellanfärgade" hannen, märkt vänster bak, har varit lite anonym fram till nu, kelig och gosig men inte "framfusig" direkt. Han är väldigt lik hannen som är märkt mitt på ryggen, jag tar ofta fel på dem.


Tiken... ja, hon är så söt så man nästan svimmar - nätt och näpen och väldigt kelig - hon påminner jättemycket om Gimmie! Det ska bli intressant att se om hon blir lik henne sedan!


Det här är alltså hur jag uppfattar valparna just nu, de kommer att utvecklas och ändra sig veckorna framöver, inte minst när de lämnar valplådan! Fram till nu är det några som har "framhävt" sig lite mer än de andra och några har varit mer "anonyma", men de är bara tre veckor och om en eller ett par veckor kan läget vara helt annorlunda.


Rent generellt kan jag säga att det här är en väldigt jämn kull, valparna är så pass lika att vi ofta får lov att kolla märkningen för att se vem som är vem - undantaget är väl "min" hanne som ju är lite mörkare och fortfarande minst. Angående färgen på valparna, så ska man veta att även de som är ljusare just nu kommer att få ganska mycket färg som vuxna. Spurten, Gimmie och Boogie tillhörde alla de ljusaste valparna i sina kullar, ungefär som den ljusaste hannen i den här kullen... och ja, jag har en viss förmåga att fastna för de som är ljusare, kanske för att de blir så enormt söta med sitt mörka pigment:-)

Av khemosabi - 6 november 2008 18:51

... för idag blev det klart att en av pojkarna flyttar hem till pappa Diego - jättekul:-) Så skönt att veta redan nu var alla valpar hamnar och att alla kommer att få jobba!

Här kommer lite bilder på valparna, 2,5 vecka gamla... först lillplutten;-)










Av khemosabi - 4 november 2008 21:07

Idag har valparnas härliga pappa Diego och hans matte Dessi varit här, hoppas nu att filmen fungerar! Här kan blivande valpköpare få ett litet hum om vad det är för typ av hund de kan komma att få... ett sant kvicksilver;-)

Klicka på bilden för att se filmen!


Doubleuse Black Grouse, 4 nov 2008

...eller klicka nedan:
http://www.youtube.com/watch?v=pbMrxULUSss


Av khemosabi - 4 november 2008 09:16

... vaknade man av här idag - alla valparna njöt av att höra sina egna röster och ylade och skällde om vartannat;-) Igår hoppade flera av dem ur lådan, så det var bara att lägga på en pallkrage till. Men så ska vi ha det bara någon knapp vecka, för sedan blir det valphage åt dem istället, småglina är nämligen lite "äventyrliga" av sig och vill se sig om i stora världen redan nu vid 2 veckor... vad ska det bli av de små odjuren;-) Funderar på att ha valphagen i köket denna gång, för att vi ska slippa möblera om i halva lägenheten - men då är ju frågan om Micke kommer att få sova något, eftersom han har rummet närmast köket... Fast hittills har valparna ändå varit ganska tysta och nöjda på nätterna, jag sover ju fortfarande inne hos dem och det har nog aldrig hänt att jag har gjort så här länge!


Igår var det operation kloklippning för första gången, det gick bra, men klorna är väääldigt små så det är ett litet pillgöra;-)


Idag ska Diegos matte komma och hälsa på, hoppas hon har Diego med sig för då ska jag passa på att filma honom!

Av khemosabi - 2 november 2008 19:43

Idag är valparna 15 dygn gamla, och just idag har de upptäckt varandra! Nu kan de dessutom både gå och skälla - fast inte samtidigt, för då ramlar de omkull;-) Här kommer dagens bilder - tjejen först!












Martina och tiken


Min hanne, 15 dygn

Av khemosabi - 2 november 2008 19:37

Om du tittar på kategorin som kallas "Valpar" så vill jag meddela att allt om valpningen och valparna finns i "Allmänt" fr o m den 18:e oktober 2008. Det visade sig vara lite krångligt att ha olika kategorier och därför finns allt på samma ställe.

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11 12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards