khemosabi

Alla inlägg den 5 oktober 2012

Av khemosabi - 5 oktober 2012 18:55

Strålande höstväder - finns det något bättre? Det blev en härlig långpromenad, plus dummysök och dubbelmarkeringar - så nu är alla nöjda;-) Söket gick bra med alla, men jag vet inte vad som har tagit åt Gimmie - hon har alltid haft ett bra sök i högt tempo, men nu har det varit rena jetdriften den senaste tiden. Det var synd att jag inte fick det på film idag! Så härligt att hon och Boogie fortfarande är lika motiverade och duktiga på att jobba, fast de fyller 8 år imorgon! Den här typen av golden är verkligen inte "gammal" i den här åldern, tvärtom - faktum är att väldigt många är som bäst runt 8-9 år! Men å andra sidan är de inte riktigt vuxna förrän de är runt 4 år gamla;-) När det gäller mina egna hundar tycker jag att jag ofta ser en markant skillnad i mognad ännu senare, i 5-årsåldern faktiskt. En anledning till att inte ha för bråttom med avel, framförallt när det gäller tikarna, såklart. Man behöver inte ha bråttom med tävlandet heller, man tjänar ingenting på att vara uppe i elitklass vid 1,5 års ålder - tvärtom, så blir det ofta ett bakslag om man har haft för bråttom.


På tal om tävling, så börjar det närma sig för oss! Någon lydnadsträning har det inte blivit sedan i måndags, men då gick det å andra sidan väldigt bra! Återstår att se hur det går när det blir en tävlingssituation, man har ju faktiskt ingen aning såhär första gången. Jag räknar inte med några höjdarpoäng eftersom jag tror att det är en rätt så hård domare, men jag kommer att vara jättenöjd om Piller får en bra första erfarenhet och jag lyckas lotsa henne genom programmet så lugnt och fokuserat som möjligt. Jag tror att det som skulle kunna ställa till det är mitt agerande, blir jag supernervös och beter mig underligt i Pillers ögon, ja då kan hon nog bli väldigt fundersam. Så jag ska försöka tänka att vi ska "träna på att tävla" utan några som helst förväntningar. Det låter väl som en bra plan;-))

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards