khemosabi

Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

Speed's röntgenresultat...

Av khemosabi - 29 juni 2010 15:19

... har kommit!

Så det blev alltså A/B på höfterna, precis som vi trodde - men det är ju alltid den sämsta höften som registreras. Att armbågarna (ED) är ua är jag inte förvånad över, de såg ju verkligen kanonfina ut!


Nu är alltså alla valpar utom norska K. Double Sprint röntgade - kanske jag kan hoppas att någon av mina norska vänner kan söka efter honom på norska hunddata, om det finns något sådant. Här i Sverige kommer vi inte in på norska kennelklubben, om vi inte är medlemmar... idiotiskt! 

Så här ser det ut i kullen:




















Khemosabi Double Spin: Höfter A/A, armbågar UA

Khemosabi Double Spirit: Höfter A/A, armbågar UA

Khemosabi Double Sonic: Höfter A/A, armbågar 0/1

Khemosabi Double Speed: Höfter A/B, armbågar UA

Khemosabi Double Sprint: ??

Khemosabi Double Swing: Höfter C, armbågar UA


När det gäller Sally (Swing) vet jag inte om hon har C på båda höfterna eller bara den ena. Huvudsaken är ändå att kullen ser bra ut rent ledmässigt, nu vet alla att de kan jobba på med sina hundar:-)

Förresten, i höst kommer ett nytt avelsindex att införas här i Sverige - det har använts i andra länder ganska länge och visat goda resultat. Det är rätt så krångligt att förklara, och jag ska inte ge sken av att jag begriper allt riktigt heller;-) Men i det stora hela innebär det att man tittar på hela familjebilden, och inte bara den aktuella hunden, inför avel. Det innebär att man kommer att kunna använda hundar med t ex C-höfter, om det ser bra ut för övrigt i släkten. Det är något som jag tycker är både logiskt och bra, eftersom jag under många år fört egen "statistik" på olika linjer och sett ganska klart hur ledproblemen nedärvts. Jag menar... hur logiskt är det att använda en hund som är utan anmärkning på höfter och armbågar, om det är skitleder på syskonen, eller föräldrarnas tidigare kullar - självklart finns ledproblemen där i linjerna! Så här är det ju dessvärre ganska många uppfödare som gör, inom alla raser - och ska vi fortsätta så, då kommer vi aldrig tillrätta med HD och ED på våra hundar... TYCKER JAG, måste jag väl tillägga;-))

 
 
Ingen bild

Eva-Liz

29 juni 2010 17:58

Hei
Jeg sjekket,Khemosabi Double Sprint er ikke rønget.
I går var vi og startet rabies vaksinen på Solan. Han har heldigvis ikke reagert på magen denne gangen:) I dag har han vært på sin første fisktur,fisk kan bæres men ikke spises:):):)

 
Pia

Pia

29 juni 2010 18:07

Hittade du någon ägare på Sprint? Skicka det till mig via mail, i så fall!!

Klart man kan apportera fisk;-))

http://www.khemosabi.se

 
E

E

29 juni 2010 18:07

Har mailet deg bilde av den norske varianten. Kanskje det er slik deres blir.

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Eva-Liz

Eva-Liz

29 juni 2010 18:12

Dessvere eier står ikke.

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

29 juni 2010 19:02

Tack, Eva-Liz!!

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards