khemosabi

Direktlänk till inlägg 25 maj 2008

Träning i sol

Av khemosabi - 25 maj 2008 00:49

Nu är det mitt i natten igen, ska snart gå och lägga mig men skriver lite här först. Idag (läs lördag) var Tina, Isak, Boogie och jag ut till bruks och tränade lydnad. Vi var ut dit i onsdags också, men då glömde jag skriva.

Boogie börjar få riktigt bra kläm på det mesta, tycker jag. Särskilt nöjd är jag med att hon har tagit rätt vittringspinne ca 10 gånger av 10, oavsett vem som har lagt ut - så det verkar som om hon börjar förstå det. Både idag och i onsdags varvade jag med att ibland använda en skogspinne och ibland en vanlig vittringspinne, detta för att hon aldrig ska veta hur den rätta pinnen ser ut. De har ju en jäkla förmåga att gå på synintryck, de här hundarna;-) Jag ska köra samma metod på Gimmie, och se om hon blir säkrare på momentet. Ibland letar hon så bra och kommer med rätt pinne, men ibland går det alldeles för fort och då hinner hon inte ens koppla på näsan;-)

En annan "ny" grej jag har börjat med är att jag har slutat belöna med bollen i rutan. Jag märkte (eller rättare sagt, Tina och jag märkte) att både Gimmie och Boogie började söka efter bollen i rutan, varpå det blev lite si och så med positionen - visst, jag kunde ställa dem i rutan men det var inte så jag ville ha det. Jag vill att de ska gå precis rakt ut ifrån mig och in i rutan, ett framåtsändande utan utsvävningar, helt enkelt. Jag menar, hur svårt kan det vara?? Nu har jag i alla fall tagit tillbaka hunden om den inte gått rakt in i rutan, och skickat om tills jag är nöjd, och inte förrän har de fått sin belöning - dock inte boll. Något väldigt oväntat har hänt i samband med detta... jag har nämligen den erfarenheten av tidigare hundar att de i sådana här fall - om man skickar om gång på gång - kan tappat tempot och vissa hundar har t o m tyckt att det där liknar ju pest. Men så reagerade varken Gimmie eller Boogie, tvärtom så har det blivit högre och högre fart till rutan - de störtar på så jag knappt får stopp på dem!!

Något annat som har varit ett kanontips från Tina (det är så jäkla bra att ha någon som kan komma med nya infallsvinklar!) är att när hunden har utfört ett moment exakt som jag vill ha det, ta en paus på några minuter så hunden får "smälta" vad den nyss gjorde. Det har funkat jättebra för mina hundar som alla tre är väldigt "på" hela tiden. De behöver nog få sansa sig lite mellan varven och sitta och fundera;-) Idag var jag så otroligt nöjd med Boogie, hon var förstås som vanligt supertaggad men ovanligt lugn mellan momenten och även när vi bara satt och fikade och filosoferade en stund. Det är väldigt nyttigt för henne att bara få "göra ingenting" ibland!

Vi har förresten filat en del på fria följet, Boogie och jag, och nu har hon gått så jäkla bra! Hon har alltid haft kanonfin ögonkontakt, men hon har ju en tendens att ligga på för mycket - men nu har positionen varit helt super... underbara hund;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards