khemosabi

Direktlänk till inlägg 14 maj 2008

Lydnadsträning * 3

Av khemosabi - 14 maj 2008 15:15

Idag mår jag gudskelov betydligt bättre, så jag har varit iväg och tränat lydnad med alla hundarna:-) Jag började med Boogie, som trasslade med det mesta, lite olikt henne faktiskt! Men hon hade säkert en massa överskottsenergi och skulle nog ha behövt jobba av sig ordentligt innan;-) Kanske inte så konstigt, de låg ju hela dan igår med en helt utslagen matte!


Gimmie var totalt galen;-) men gick kanonbra, lite trassel på rutan (envisades med att gå in från sidan) och backandet under fria följet (hoppade på mig) - annars var det riktigt bra, så jag var så nöjd så! Idag körde jag momenten i omvänd ordning, dvs började med fjärret och slutade med fria följet, det tyckte hon var kul:-) Hon gjorde ett kanonfjärr (det gjorde faktiskt Boogie också!), superbra vittringsapportering (Boogie tog fel pinne), jättebra hopp-apport (Boogie sprang på sidan för första gången i sitt liv!), kanonbra metallapport (Boogie också!), jättebra inkallning med ställande och läggande (Boogie med!), kanonbra sittande under gång (Boogie med!) och lite strul på rutan, som sagt (Boogie gjorde den bättre, rakt in), och riktigt bra fritt följ - förutom backandet (Boogie låg på men annars jättebra med alla vändningar och stegförflyttningar!).

Nu när jag sammanfattar det ser jag ju att Boogie kanske inte strulade så mycket som jag tyckte;-) Det var fel pinne på vittringsprovet och att hon sprang bredvid hindret, annars var det ju riktigt bra. Fast på tävling hade det ju inte varit någon höjdare, precis;-) Men hon går oftast så pass bra, så man blir lite överraskad när hon missar!


Med Spurten körde jag fritt följ, dumrutan, inkallning med ställande och läggande, vittringsprov och dirigeringsapporten - som hon fortfarande krånglar med. Hon går så bra ut åt rätt håll, men det blir rakt ut och då missar hon ju apporten om hon inte ser den alldeles tydligt, och det gjorde hon inte idag. Det blir så tokigt, för hon gör ju faktiskt rätt men det blir fel ändå... jag får nöta med det här på asfalt eller nåt, så hon ser apporten tydligt och blir "van" vid att gå ut i båge igen. Egentligen är ju momentet helt sjukt upplagt, det ska ju vara en dirigering och då borde det ju faktiskt vara höger eller vänster ut från konen och inte ut 10 meter i en böj - tycker jag, alltså;-)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2008 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards