khemosabi

Direktlänk till inlägg 23 mars 2008

Lyckad lydnadsträning

Av khemosabi - 23 mars 2008 19:48

Idag har jag varit ute och tränat lydnad med alla hundarna, vi körde lite olika moment men lade mest fokus på rutan och sökapporteringen.

Gimmie gick så jäkla bra - herregud, vilka rutor hon gjorde!! Hon var rent allmänt helt galen av glädje och hoppade jämfota ända upp i huvudhöjd på mig, och sedan när jag satte upp henne för att skicka till rutan så var hon till 100% koncentrerad - sedan rivstart så dammet yrde och 180 knyck till rutan, och tvärstopp så hon nästan stod på huvudet när jag sade "stå";-) Japp, det är Gimmie i ett nötskal det!! Underbara hund...

Vi körde också inkallning med stående och läggande, och det var samma sak där, fullt ös och tvärnit på ståendet, sedan fällde hon bara upp benen i luften och landade på liggandet:-) Hon är så härlig, för hon har så otroligt snabba reaktioner och sån enormt spänstig fysik (tänk stålfjäder!) - precis som hennes mamma Ebba och mormor Nollan. Helt uppenbart något som gått i arv i flera generationer!

Sökapporteringen med Gimmie gick också kanonbra, hon letade ordentligt , grep rätt pinne och så fullt krut in till mig!


Just nu känns det som om Gimmie ligger lite före Boogie när det gäller 3:ans moment, trots att jag har tränat henne mindre än Boogie. Men Boogie är på G hon också;-) Idag var hon dock liite osäker på sökapporten och trasslade ett par gånger, men sen fick hon till det fint och då avslutade vi där och körde rutan istället. Skicken till rutan gick jättebra, och ställandet också, men sedan hade hon lite svårt att stå still - så det får vi träna på. Än så länge har jag inte lagt varken Gimmie eller Boogie och kallat in ifrån rutan, eftersom vi inte har tränat momentet så länge och jag vill att de ska bli säkrare på ställandet först.

Spurten... ja, hon var ju helt överlycklig över att få köra rutan, det har vi inte gjort på jättelänge, inte sen vi var med och spelade in nya Goldenfilmen, tror jag - hmm, och det var ju ett bra tag sen. Varje gång jag tränar med Spurten tänker jag att jag bara måste tävla mer med den hunden, man kan bara inte pensionera en sådan här hund!


När det gäller Gimmie, så ser jag tyvärr inga tecken på dräktighet. Idag är det 6 veckor sedan parningen och något borde jag i så fall märka, tycker jag. Blir det inga valpar nu så får vi helt enkelt tävla i vår istället och para igen vid nästa löp i höst, och hoppas på att det går bättre då. Jag har en mycket högt lydnads- och jaktmeriterad hanne med kanonlinjer i tankarna åt henne tll nästa gång, men inget är bestämt än. Jag bestämde mig faktiskt idag för en hanne som har gjort fina lydnadsresultat på SM-nivå, helt enkelt för att Gimmie har sån otrolig kapacitet själv. Hon kan med all säkerhet ganska lätt ta sig till SM, allt beror bara på mig och hur mycket jag kan träna och tävla. Visst vet jag att jag sticker ut hakan nu, men jag har faktiskt en enorm tro på mina hundar! Jag ska be någon filma oss under lydnadsträning så får ni se med egna ögon, jag försökte filma själv idag, men det gick inte så bra;-)

 
 
Ingen bild

Emma

24 mars 2008 22:16

Man blir ju inte direkt mindre sugen på hund från dig när man läser sådant här :P

 
Ingen bild

Pia

24 mars 2008 23:56

Ja, jag blir minst lika sugen själv, ska du veta;-) Ge inte upp hoppet än... idag (måndag) tycker jag att Gimmie blivit rundare!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards