khemosabi

Alla inlägg den 17 juni 2014

Av khemosabi - 17 juni 2014 21:40

... emot elitklassen, de tar vi nu, Piller och jag. Jag har inte velat blanda in elitmomenten medan vi har kört trean, har hellre velat få treans moment riktigt stabila. Det tycker jag nog att de har varit, även om vi har haft några missar på tävling, men mitt mål har varit att vi ska ligga så högt poängmässigt och ha så bra helhet att vi ska ha råd med några missar, t o m en nolla, och ändå kunna klara förstaprisen med god marginal. Det har vi ju gjort (med 283 poäng i snitt på de tre tävlingarna i klass 3) så man kan väl säga att det målet är nått. Nu har jag samma mål med elitklassen och jag är förstås beredd på att det kommer att ta tid.


Vi har tränat lite konskick ett tag, och några enstaka gånger lagt ihop dem med skick till rutan. Däremot har vi faktiskt aldrig tränat konskick och apportering, det blev det premiär för ikväll. Jag började med att skicka henne till konen ett par gånger och belöna där, och den tredje gången gick jag ut och lade apporten (det blev metallen, för jag glömde träapporten inne) och sedan skickade jag henne från kon till apport, gick jättebra. Så gjorde vi ett par gånger innan jag skickade till kon och därifrån till apporten för första gången - det gick också jättebra, duktig tjej! Nu lade jag bara ut en apport den här första gången, och körde bara höger. Min tanke är att hon ska bli säker på både höger och vänster innan jag börjar lägga ut mittenapporten, och att hon ska vara säker på att det är den som läggs ut först som ska apporteras. Det återstår att se om det fungerar;-) Ikväll gjorde hon iallafall konskick+apportering jättefint flera gånger, en bra början!


Sedan började vi lite smått med skiftena i zätat, och där kan jag säga att det kommer att bli svårt med ställandet - hon är så inkörd på sättandet nu och förstår inte alls vad jag vill. Dumma matte som ska krångla till det;-) Men det ska nog lösa sig om jag tar det lugnt och fint!


Vi körde lite "sån't som vi redan kan" också, slät metallapportering gick kanon - utan låsning - och vittringen var jättefin. Fjärret var grymt, fria följet likaså. Sammantaget bra och kul träning!


Jag kollade igenom vilka tävlingar som kan komma att vara aktuella för oss, allra tidigast i slutet av september hade jag tänkt, men blev lite snopen när det visade sig att det nästan inte är några tävlingar häromkring då. Desto fler är det i augusti och början av september, men det kommer med all säkerhet att vara för tidigt för oss. Jag vill inte hafsa in i elitklassen utan att ha förutsättningar att kunna göra ett bra resultat, men har å andra sidan inte lust att vänta ända till nästa vår med elitstart heller. Nåja, det är väl bara att vänta och se hur träningen går, det kanske går fortare än jag tror att få till det;-)


Såhär i SM-tider, för er som inte redan har hört det: SM kommer troligen att gå 10 min ifrån mig nästa år, på Sundbyholms travbana den 24-26 juli, Kungsör BK anordnar. Kul att ha det så nära:-) Det blir i samband med de stora, årliga hopptävlingar som går där, och även i år anordnar Kungsör lydnadsprov där, utmärkt tillfälle att tävla på den kommande "SM-arenan" med tillhörande störningar alltså! Förresten, det blir ganska rejäla förändringar till SM 2015 - bra eller dåligt, det vet inte jag, men det blir säkert mer publikvänligt!


Hela gänget på kvällspromenaden <3

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards