khemosabi

Alla inlägg den 17 mars 2013

Av khemosabi - 17 mars 2013 16:06

Just inkommen ifrån skogen känner jag mig alldeles lycklig - oj, vad jag är glad över mina underbara hundar! Den senaste veckan har vi trotsat snön - har liksom tröttnat på den nu - och tränat en del apportering med dummies. Det har blivit sök vissa dagar, och markeringar och linjetag andra dagar.

Idag blev det linjetag på ängen och markeringar i skogen, och tungsprunget var det i snön, men lika glada var hundarna för det;-) Alla var jätteduktiga (även Soleil!) men Piller var grym- å, vad jag grämde mig att batteriet tog slut i kameran, detta hade jag väldigt gärna velat ha på film! Linjetagen på ängen spikade hon, och markeringarna i skogen - dubbla över en djup klyfta och rätt så kämpigt att ta sig upp på berget och tillbaka i blötsnön - var inget annat än fantastiska, klockrena markeringar i överljudsfart! Jisses, vilken förmåga denna lilla tjej har, det är inte klokt! Det finns inte mycket annat på jorden som gör mig så lycklig som att se mina hundar jobba på det här sättet, det är en sak som är säker!


Hon är underbar på många sätt, Piller - ta bara en sån sak som att vi har tränat lite fjärr på hemvägen ifrån skogen i ett par dagar, vi har stannat till och kört alla skiften och jag har kunnat belöna med boll, vilket jag inte har gjort tidigare. Men nu har hon ju fått in bakåttänket på sättande ifrån stående, och nu har jag kastat bollen när hon har gjort några skiften, t ex ligg - sitt - stå - ligg - stå - sitt, och belönat när hon har fått till ett extra bra sättande. Det gör jag helt enkelt för att hon ska uppfatta fjärret som roligare, och det blir det ju när man får bollen som belöning;-) Tanken är att hon ska se fram emot fjärret som moment, det är ju i slutet av programmet och det är förstås ett plus om vi har ett favoritmoment just där.


Idag var hon som vanligt lös när vi gick hem ifrån skogen, och då sprang hon och satte sig på samma ställe där vi tränade igår och i förrgår - "ska vi träna fjärr nu då?" Haha, hon är för skön - lik sin mor, för så gör Gimmie också:-) Och så gör hon ett kanonfjärr med alla skiften på sisådär 10 meters avstånd... underbara hund! Hon gör alltid sitt bästa, det är min uppgift att ta det lugnt, tänka till och få henne att förstå vad jag vill - då gör hon det bara! Den här oerhörda viljan att göra rätt - inte enbart viljan att vara till lags - finns även hos mina andra hundar. Gimmie och Boogie t ex har alltid varit helt suveräna - och Spurten ska vi bara inte tala om, inget går att jämföra med henne - och det är helt underbart att se att den finns så stark hos Piller också. Jag älskar't! Speed har så mycket "will to please" att den överskuggar allt annat, och han trasslar ofta till det i lydnadssammanhang pga det, men jag älskar honom lika mycket för det! Han är kanske inte någon topplydnadshund, men han är förjävlig på att apportera och jordens absolut snällaste och gosigaste. Och vacker är han också;-)


Några bilder ifrån de senaste dagarna... först Piller

 


Sötaste Boogie <3

 


Speed

 


 


Soleil - sekunden innan hon skäller ut mig;-)

 


4 * Khemosabi: Piller, Gimmie, Boogie o Speed

   

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards