khemosabi

Alla inlägg den 13 mars 2013

Av khemosabi - 13 mars 2013 16:16

... nämnde jag i mitt förra inlägg - i samband med att vi inte har tränat särskilt mycket lydnad under vintern, eftersom Piller har haft överskottsenergi. Inte så konstigt, när det knappt har gått att motionera som vanligt, och inte heller jakttränat, vilket är vår normala aktivitet för att blåsa ur den värsta energin. Under normal träningssäsong är inte aktivitetsnivån under lydnadsträningen något problem alls med Piller, hon är väldigt fokuserad och balanserad. Men nu, under vintern, när vi mest har småpillat hemma i köket, har jag märkt att hon inte alls har haft samma fokus. Hon vill helst göra allt på en gång, och fort ska det gå;-)


Jag är inget fan av att träna när det inte känns bra, så då låter jag hellre bli. All träning ska vara bra träning, tycker jag, annars får det vara - då har jag i alla fall inte förstört något. Särskilt viktigt är det förstås under inlärning att hunden är balanserad och fokuserad, annars blir det ju bara fel och kan - i värsta fall - utmynna i irritation och dålig relation med hunden, och det är inga lydnadspoäng i världen värda. Men det är klart att jag har haft dåligt samvete över att det har blivit så lite träning under vintern, det är inte kul att känna att hunden har en hel massa energi som behöver komma ut, utan att man kan göra något vettigt åt det. Å andra sidan vet jag att när vi väl kommer igång, tar det bara någon vecka eller två att träna in ett nytt moment till 80% om man går in för det på allvar- och finslipet kan man pyssla med samtidigt som man börjar med något annat nytt moment.



Vi har en hel del nya moment framför oss, och lite har vi ju pysslat med hemma i köket, stegförflyttningar t ex. De ser riktigt bra ut, vi ska bara slipa lite till på det första steget i backandet, där blir det ibland en liten utåtvinkling. Fjärr har vi också tränat, och ståendet är oftast riktigt fint med låsta baktassar. Den senaste tiden har vi nött lite extra med sättande från stående, och där började jag med att lära henne att backa från sittande, för att få in bakåttänket. Det pysslade jag med mycket ute i skogen, och till en början fick Gimmie och Boogie vara "försökskaniner" - jag har inte tränat backande med dem alls tidigare och ville se hur lång tid det skulle ta. Tja, efter ett par försök fattade de ju, så det körde vi under ca en vecka, och när jag sedan lade ihop det med de andra skiftena visade det sig att båda hade fått ett helvetes bra fjärr, bättre än någonsin;-) Så det verkade ju funka, och då körde jag det på Piller också. Men, hon har ju haft överskottseneri och gasat igång så in i baljan så fort det har blivit tal om lydnadsträning, och när jag lade ihop alla skiften blandade hon i hop dem. Hon gjorde dem förvisso riktigt snyggt, men det ska ju vara som matte säger också;-) 

De senaste två veckorna har vi inte tränat något fjärr alls, helt och hållet pga att aktivitetsnivån inte har varit rätt. Men nu har vi kunnat köra några dummysök, och jag märkte direkt att energin hamnade på en bättre nivå, så idag testade jag igen, precis efter skogspromenaden. Och vad händer - jo, hon gör flera riktigt snygga fjärr, alla skiften rätt, skitbra sättande ifrån stående (jippie!), hon var fokuserad och balanserad. Rätt aktivitetsnivå, var det ja:-) 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards