khemosabi

Direktlänk till inlägg 18 maj 2009

En klo fattigare...

Av khemosabi - 18 maj 2009 20:31

... är Gimmie idag. När vi var ute på skogspromenaden igår kväll skadade hon sig rejält, men det var svårt att se hur det såg ut eftersom blodet formligen forsade. När vi kom hem fick Micke hålla henne under vattenkranen så vi fick kolla närmare, och då såg vi att hela klon pekade helt åt h-e och att det såg inte alls såg bra ut. Vi gjorde rent så gott vi kunde och så åkte vi till veterinär i morse. När vi kom in tittade vet. på klon, tog tag i den med mellan tummen och pekfingret och drog loss den... den satt bara kvar i en skinnflik! Världens snabbaste "operation", haha!!


Det visade sig att det inte var bara klon som var av, utan hela klobenet - en benbrott alltså. Men Gimmie är ju en helt otrolig hund, hon har inte sagt ett pip på hela tiden och inte ens haltat! Nu är hon bandagerad och får penicillin, det ska hon äta i 8 dagar.

Veterinären, som jag aldrig träffat förut, blev helt överförtjust i Gimmie. Hon tyckte hon var såå fin, liten och nätt och helt otrolig att ha att göra med, och det är hon ju! Under tiden som vi pratade, kom det fram att hon har Shelties som hon jobbar med och som jag ska få träffa! Gud, vad roligt - jag som nästan hade gett upp hoppet om att hitta en riktigt bra Sheltie (inte nu, utan längre fram!) kan få bra tips av henne, som är insatt i rasen och har flera med bra mentalitet själv.

Jag har ju bestämt mig för att jag ska ha Sheltie så småningom, bara jag kan hitta riktigt bra linjer med stabil mentalitet och en uppfödare som prioriterar just mentaliteten före allt annat. Jag vill ha hundar som jag kan men inte måste jobba med, och som är öppna och glada - och som uppfödare tror jag faktiskt att jag kan göra en insats för just Sheltien.


Från det ena till det andra - jäklar vad nöjd jag är med mina "småglin" idag:-) När jag var ute med Boogie och Soleil i skogen passade jag på att kalla in Soleil flera gånger, och jäklar vilken hejdundrande fart hon kom med - hon är så duktig, min lilla tjej!! Faktum är att just inkallningen har funkat så otroligt bra den senaste tiden, det är knappt man tror sina ögon ibland;-) Fast jag vet ju, att dyker det upp en hare... ja, då har jag nog inte en suck!


Spurten, Gimmie och Speed tog jag ut efteråt och "tränade" lite med Speed. Jag har ju gjort väldigt lite med honom, jag har nog aldrig gjort så lite med en valp som är 7 månader (idag, faktiskt!!) men jag tror faktiskt det bara har varit bra med honom. Nu märker jag att han börjar mogna och vara mer mottaglig, kan fokusera på det vi ska göra och visar en väldig intensitet i den vi gör... härligt:-) Nu tror jag att vi kan börja träna "på riktigt"!!!


Grattis alla valpar på 7-månadersdagen!!!

 
 
Jessicah

Jessicah

18 maj 2009 22:20

Oj, vilken tålig hund hon är Gimmie, snacka om att bita ihop. Hoppas hon kryar på sig fort. Jättetråkigt att jag inte kunde närvara på valpträffen, men desto mer ser vi fram emot en 1årsträff i höst! Kram från Iver m. familj.

http://www.freewebs.com/vildarna

 
Ingen bild

Louise

11 juni 2009 12:46

Hej,

läste här att en av dina hundar tappat en hel klo. Detta har nämligen hänt våran Dolly dalmatin. Vi var till veterinären imorse som sade att hon måste opereras, vilket skulle kosta 4300 kr. Jag och min sambo blev hennes fodervärdar för ca fem veckor sedan och ägarna har ej försäkrat henne då de hellre tar smällen när den kommer, men nu är det ju vi som åker på smällen så att säga. Hon har ont, det märks men det har inte kommit något blod alls.
Min fråga till dig är nu om veterinären sydde din hund eller om man kan låta det vara med bandage och penicilinkur? Hur har det fungerat för er?
Jag har ingen egen blogg, men skickar med min mailadress.
Skulle bli jätteglad för svar!

Med vänliga hälsningar,
Louise

lougr633@student.liu.se

 
Ingen bild

Jenny

15 juni 2009 15:56

Det finns uppfödare av Shetland Sheepdog som satsar enbart satsar på mentalitet. Kolla Tågabo's hemsida
www.tagabo.com
Hon hade en hane från J kullen som gjorde MH nu för ett tag sedan och kan säga att jag sällan skådat en Sheltie göra ett sånt super MH !

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards