khemosabi

Alla inlägg den 10 oktober 2013

Av khemosabi - 10 oktober 2013 15:40

Igår hade vi ett riktigt bra träningspass igen, Piller och jag:-) Vi körde igenom alla 3:ans moment med kommendering, det blev dock inte helt tävlingsmässigt eftersom jag belönade vid ställandet på inkallningen och inte körde sättande under gång med själva sättandet. Vi såg inga tendeser till att stanna varken under fria följet eller under sättande under gång, då vi bara gick vidare, precis som vi gjort de senaste träningspassen. Hela momentet körde jag själv, innan vi började med kommenderingen.

Fria följet var kanon, om jag får säga det själv;-) Det var blandat med långa raksträckor, då inget hände, med saktamarscher och språngmarscher med halter och vändningar hit o dit mm - han tror visst att vi är i elitklass, den där "tävlingsledaren";-) Skämt åsido, det är ju jädrans nyttigt, och som fria följet har gått den senaste tiden skulle jag bli förvånad om det blir nåt knas på nästa tävling.

Sättande under gång körde vi alltså inte med sättande, vi gick bara transporterna fram och tillbaka flera gånger utan att vi brydde oss om kommandot, gick kanon.

Inkallning med ställande gick bra, fint ställande och då belönade jag med bollen.

Rutan var absolut klockren, utan att jag visade på, jag såg att hon hade fokus på rutan redan när vi ställde upp.

Hoppapporten var en klar 10:a;-) Hon har ju sprungit bredvid lite då och då och jag har funderat på hur och när jag har belönat. Kom på att jag oftast har belönat efter avslutat moment och nu belönar jag istället redan när jag ser att hon har fokus på mig och hindret, när hon har tagit upp apporten. Det har gjort att hon har spikat hoppet varenda gång på träning, så nu hoppas jag att hon har fattat galoppen!

Metallapporteringen var jättebra, snabbt ut, bra upptag, snabbt in.

Vittringen var också bra, så bra som jag kan räkna med att få den i nuläget, behöver mer säkerhet där, men helt okej!

Fjärret var bra, så tillvida att hon inte flyttade sig en millimeter. Däremot ett dk på första sättandet, troligen för att det blev lite strul när "tl" glömde att han skulle stå bakom hunden;-) Men fina skiften annars!


Jag är faktiskt lite imponerad över att hon gick så bra, jag tränade nämligen lite med Lova först, och då fick Piller ligga på platsliggning och vänta. Hon låg alldeles stilla och tyst, men jag såg att hon låg och darrade av iver. Tänk att matte belönade Lova med hennes boll, och hennes kampgrej... ojojoj, det var ju bara höjden;-) Så när det var Pillers tur, då var hon så taggad så hon höll på att gå upp i atomer - och ändå gick hon så jäkla bra... jag har aldrig sett maken till förmåga att fokusera!


Lova fick alltså följa med och träna, och den hunden är ju inte alls lydnadstränad alls, som väl alla vet vid det här laget. Men jäklar vilken potential det finns i henne - skulle man lägga ner lite tid där och "nöta" lite position och ingångar, då skulle även hon kunna bli lydnadshund. Hon har en sådan otrolig samarbetsvilja, och ett tempo och en attityd som många andra skulle mörda för;-) Christer filmade lite av träningen, inkallning, hopp och metallapportering, som hon fick prova för första gången. När hon väl kom på hur hon skulle ta den gick det så bra så:-)




Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards