khemosabi

Alla inlägg den 2 oktober 2013

Av khemosabi - 2 oktober 2013 19:28

... var mitt största fokus på dagens träning - vi körde igenom alla 3:ans moment, men viktigast för mig var att se om hon hade några tendenser till att stanna under ff, som hon gjorde på tävlingen. Det hade hon inte alls, inte en enda gång. Däremot kom det ett stannande på momentet sättande under gång, då stannade hon på "tävlingsledarens" kommando. Väldigt tydligt att vi har tränat för lite med kommendering, och nu får vi träna mycket på att hon inte ska lyssna på tl! Inkallningen med ställande kan jag inte klaga på, den gick jättebra. Lite film på dessa moment - vid flera tillfällen hörde jag inte vad som kommenderades, och sidoförflyttningarna under ff glömdes visst bort;-)



Det blev lite strul på rutan, det stod en störningskon några meter strax före och till höger om rutan, och den drog hon sig emot. Men jag fick in henne i rutan med ett par extra kommandon, och det ser jag som ett stort plus! Tydligt är dock att jag får ta det säkra före det osäkra och visa på med framåttecken när ska skicka henne på tävling, om det finns störningar i närheten. Ibland handlar det ju bara om att "rädda poäng", som en klok domare sa till mig en gång!


Hoppapporten är ett jävla moment, funkar bra typ 7-8 gånger av 10 men det händer att hon springer bredvid, och det gjorde hon idag. Det gjorde vi om, och då funkade det hur bra som helst. Ibland fattar jag inte vad som rör sig i huvudet på hunden? Vi har tränat i stort sett enbart återhopp den senaste tiden, och hon har fått hoppa ifrån alla möjliga sneda vinklar, men ändå missar hon ibland. Blir inte klok på detta!


Metallapporten gick jättebra, kanonbra tempo både ut och in, bra upptag - möjligen liiite vid ingång, om man ska vara petig.


Vittringen gick också bra, numera gör hon alltid ett tydligt urval och tar alltid rätt pinne, och det är jag faktiskt väldigt nöjd med! Vi har absolut mer att jobba på där, men vi har kommit en lång bit på väg:-)


Fjärret gick också bra med väldigt snabba och fina skiften, en liten anings framflytt men det kan jag leva med eftersom det är så länge sedan vi tränade det med kommendering och det blev lite missförstånd mellan mig och "tl". Fullt godkänt i alla fall!


Bra träning idag, både matte och hund var nöjda när vi åkte hem:-) Tack till Christer för kommenderingen!





Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards