khemosabi

Direktlänk till inlägg 29 september 2013

Vad hände??

Av khemosabi - 29 september 2013 20:13

Det blev en mycket märklig tävling på SLKK idag, måste jag säga - sju deltagare i klass 3, ETT tredjepris, FYRA med 0 pris och två brutna, varav Piller o jag var det ena. Segraren i 3:an hade 196 poäng och ett 3:e pris, och i eliten var det bara tre 1:a pris av 12 deltagare - det säger en del om hur knasig hela tävlingen var, det var som ett skämt! En enda hund i 3:an klarade rutan och det var rena turen att den tog sig dit till slut, efter mycket snokande. Kanske var orsaken att rutan låg rakt emot agilityplanen och vägen dit var i sol/skugga, ingen hund såg den, inte heller Piller. Kanske hade hon tagit sig dit om jag hade skickat henne med ett framåtkommando istället för "rutan", men det gjorde jag inte. Jädrans tråkigt på ett av våra bästa moment!


Vi började med kanonfina gruppmoment, 10:or på både sittande och platsliggning - härligt, med tanke på att hon aldrig tränat ihop med främmande hundar. Fria följet, som också är ett av våra bästa moment på träning, gick kanon med jättefina stegförflyttningar, vändningar och tempoväxlingar. Problemet var bara att hon stannade mitt på en av raksträckorna, precis som hon gjorde när vi körde senaste 2:an i maj. Det verkade som om hon förväntade sig att det skulle bli ett ställande eller sättande, och detta gjorde hon inte bara en, utan två gånger idag. Har aldrig hänt under träning, inte en enda gång! Hmm, där blev man ju lite fundersam, och det kände hon kanske av, för sedan missande hon sättande under gång... händer aldrig att hon står på träning.

Efter det gjorde hon en av de bästa inkallningar med ställande hon någonsin har gjort, en klar 10:a - och sedan var det dags för rutan, och hon hade, liksom alla andra, ingen aning om vart hon skulle. Där kände jag att det räckte, det var så uppenbart att vi har tränat för lite, så jag tackade för oss. Det ångrade jag faktiskt lite senare, jag borde ha tagit tillfället i akt och fått kommendering på resterande moment. Det är säkerligen där vi har missat mest, vi har ju nästan inte tränat alls med kommendering. Piller bryr sig inte alls om tävlingsledaren, men rutinerna och situationen blir ju helt annorlunda jämfört med när man tränar ensam.


På plussidan var ju de fina gruppmomenten och inkallningen, annars var det inte mycket att hurra för idag. Men jag är väldigt nöjd med Pillers attityd efter flera timmars väntan, kanonfin kontakt och lika alert och med samma härliga tempo som vanligt, gullhunden!  


Sammanfattning av dagen: lång väntan, trevliga medtävlare, funktionärer och domare, och lättsam och glad atmosfär - som vanligt på SLKK, mycket trevlig klubb:-) Vi får helt enkelt träna vidare och vara bättre förberedda nästa gång!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< September 2013 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards