khemosabi

Direktlänk till inlägg 29 juni 2012

Gimmie har börjat löpa...

Av khemosabi - 29 juni 2012 13:00

... två månader tidigare än beräknat! I förrgår kväll, när jag kom in ifrån skogen med hundarna, fick jag se mörkröda bloddroppar på golvet och tänkte att det där kan inte komma ifrån Soleil - hon är i höglöp och hennes blod är mycket ljusare. Så jag kollade alla tjejerna och fick till min förvåning se att det var Gimmie som löpte, vilket var helt otippat eftersom hon löpte senast i januari. Det har aldrig hänt förut att hon har haft bara 5 månader mellan löpen, det har alltid varit minst 7 månader emellan, oftast 8, och det var ju det jag hade räknat med. Men det här förklarar ju varför hanhunden vi träffade i förrgår var så intresserad av henne, och det förklarar också varför hon är så fruktansvärt urfälld, hon ser förskräcklig ut i pälsen.


Att löpet kom så tidigt ställde till det lite för mig. Jag vill ju gärna ha en kull till på henne, och tyckte att 16 månader mellan kullarna kändes bra. SKK:s regler säger att en tik över 7 år ska ha minst 12 månaders vila mellan kullarna, och den marginalen är inga problem, det blir ju 14 månader nu. Men jag hade ändå helst sett att det hade blivit ett par månader till. Hon ska ju veterinärbesiktas före parning och jag hade helst velat att hon inte såg så bedrövlig ut i pälsen, men jag får hoppas att vet. förstår att det har med löpet att göra. Annars är hon ju i fin form - jag menar, hon blev ju tagen för att vara 11 månader häromdagen, så då kan det väl inte vara någon större fara;-)


När det gäller val av hanhund så är det så att "plan A" kräver mer förberedelser och resurser, och jag vet inte i dagsläget om jag kan ordna det inom 2 veckors tid (det handlar bl a om en extra hälsokoll som kan ta tid att få svar på) men som jag skrev i förra inlägget så är "plan B" ett lika bra alternativ. I nästa vecka, när jag har veterinärbesiktat och ögonlyst Gimmie, kommer jag att ha mer information om det till de som är intresserade.


Jag har har många tävlingsintresserade köpare som visat intresse för valp i Gimmie's sista kull, men både jag och dom har ju varit inställda på valpleverans någon gång i januari - nu blir det istället runt den 7:e november, så jag ser gärna en uppdatering av de som kan och vill ta en valp då!

 
 
Ingen bild

Sussie, Myzzko o Vinna

29 juni 2012 22:02

Spännande för alla intresserade valpköpare:-) Vet själv hur det kändes;-)
Kram Sussie

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards