khemosabi

Direktlänk till inlägg 27 juni 2012

Guldkorn...

Av khemosabi - 27 juni 2012 15:36

... ja, ibland hittar man dom! Idag har vi varit och hälsat på hos en hanhund som jag har varit nyfiken på länge, en hanne med linjer som tilltalar mig mycket. På faderssidan går han tillbaka på de linjer jag hade i min första kull, en kull som än idag är en av mina bästa, och på mödernet har han danska linjer som jag har velat få in i flera år - superhärliga hundar! Jag har ständigt ögonen öppna för hanhundar som kan tänkas passa mina tikar, faktum är att det finns flera som jag skulle vilja använda så småningom, det finns många fina och duktiga hanhundar!


Den här killen var jag nyfiken på redan före förra parningen, men då var han väldigt ung så det var inte aktuellt att använda honom då. Idag är han 2 år och 9 månader gammal och redan svensk viltspårchampion, har 2:a ökl. jakt (B-prov), godkänd i högre spår (1,5 p ifrån uppflyttning!), tävlar i lydnadsklass 3 och har RLD-N, det kan man väl kalla allround, minst sagt;-) Jag kommer inte att nämna honom vid namn ännu, jag är fortfarande skrockfull (varje gång jag har skrivit ut tilltänkt kombination har det krånglat på ett eller annat sätt) och tar inte ut någonting i förskott - men jag kan säga att det definitivt är en hanne som jag vill använda så småningom!



När jag planerar en parning har jag alltid en "plan B" ifall det inte skulle funka med den tilltänkta hanhunden av någon anledning, och det är ett faktum att det flera gånger har fått vara "B-hunden" som har fått träda in och "rädda" parningen - det har t ex hänt flera gånger att "plan A" inte har klarat av att para eller att tiken inte har gillat hannen. Det bör understykas att det är förstås lika viktigt att det andra alternativet har lika bra egenskaper och förväntas passa mina tikar lika bra som det första, det innebär alltså inte att "plan B" skulle vara "sämre" på något sätt. I dagsläget är det så att jag till 99,9% har bestämt hanhund till nästa kull, och den här hannen vi träffade idag är alltså "plan B" - men han är ett precis lika bra alternativ som den första, om än med andra linjer. Typen är helt rätt (liten, smidig och snabb) och han har precis de egenskaper jag söker, ett enormt tryck i arbete, mycket gott självförtroende, härligt social och superglad! Så blir det inte han den här gången, då blir det med största sannolikhet han någon gång i framtiden!

Varför denna långa utläggning då? Jo, jag är bara så glad att jag har hittat en riktigt fin hanhund som jag blev kär i och som jag verkligen tror kommer att passa mina tikar så småningom! Här är Gimmie och "Mr X";-))

 
Lite lustigt var det att hanhundsägaren först inte riktigt kopplade att det var Gimmie som var äldst av de tre tikar vi hade med oss - de andra var Piller 11 månader och Unni 5 år;-)

 
 
Eva-Liz

Eva-Liz

27 juni 2012 17:06

Det hodet minte meg om noen.......:):)

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

28 juni 2012 01:36

Jaså... vem? Den här hannen tror jag inte du känner till, men han är kanske lik någon du känner;-)

http://www.khemosabi.se

 
Eva-Liz

Eva-Liz

28 juni 2012 07:41

Hans hodeform er veldig lik de linjene,som er i Cornelia.Det er ikke en Joe`s bak i linjene på han...:):):):)

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Jenny & Kex

Jenny & Kex

28 juni 2012 10:51

vad kul när man hittar hundar som bara känns rätt! Som har det man letar efter, måste vara en skön känsla :))

http://www.posiitiv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards