khemosabi

Direktlänk till inlägg 7 juni 2012

Lydnadsträning med Piller...

Av khemosabi - 7 juni 2012 23:18

... blev det idag igen, och jag måste säga att jag är supernöjd med lilltjejen:-) Idag var vi på fotbollsplanen vid Balsta, det är bra för det kommer alltid folk och går förbi, både med och utan hundar. Jag försöker alltid ta tillvara störningarna, så vi kör lite fritt följ alldeles bredvid folk som kommer och går, eller passar på med en platsliggning om det är främmande hundar i närheten, t ex. Piller är väldigt duktig och bryr sig sällan om störningar, det är ju hur skönt som helst!


Idag fick hon prova på kommendering under fritt följ och ställande under gång för första gången - det var inga som helst problem med det, det var fullt fokus på mig. Fria följet gick väldigt bra, och jag lyckades faktiskt med konststycket att inte titta på hunden en enda gång, det ni;-) Ställandet funkade också jättebra, hon har blivit väldigt duktig på det!


Något nytt för dagen var att jag inte hade någon belöning i rutan, utan jag kommenderade "stanna" och kastade bollen till henne. Det funkade riktigt bra, så det där tror jag hon sätter snart, faktiskt. Hon är verkligen otroligt lättlärd, det tar sällan mer än två träningstillfällen innan hon har snappat vad hon ska göra när det handlar om något nytt. Något annat som jag uppskattar väldigt mycket är att hon har en väldigt stark vilja att samarbeta, vad jag än hittar på är hon med på noterna direkt och tycker att allt är lika kul - det är så otroligt skönt med hundar som har fullt fokus på det vi ska göra, och inte bryr sig om annat! Jag är ju bortskämd och har haft sådana här hundar i många år, men jag får ständigt höra samma sak ifrån valpköparna - både de som har helsyskon till Piller och de som har halvsyskon i Gimmie's två första kullar, alla säger samma sak. Roligast är nog att höra ifrån de som har haft andra raser (främst bruksraser) eller golden av showtyp tidigare, de är helt överväldigade över skillnaden i motivation och samarbetsvilja - och ja, det ÄR väldigt ofta stor skillnad;-)

Ytterligare en sak som jag uppskattar mycket med Piller, det är hennes förmåga att "gilla läget" - som det här med skotten häromkvällen t ex. Hon har aldrig hört skott tidigare, och ändå brydde hon sig inte ett dugg om att det smällde rätt så rejält. Det tränades budföring med skott på planen bredvid, och det var många ekipage så det blev också många skott. Piller tyckte det var väldans kul med alla hundar som sprang fort, att det smällde gång på gång tror jag inte ens hon märkte;-))

 
 
Ingen bild

Sussie, Myzzko o Vinna

9 juni 2012 08:28

Verkligen kul att läsa om dig och Piller. Man blir så glad av dessa hundar. Eftersom jag har en kelpie som är väldigt svårmotiverad och störningskänslig så är det här som en dröm med en hund som Vinna. Hon har i och för sig alltid varit väldigt nyfiken på det runt omkring men ju mer vi gör tillsammans desto mer har hon en förväntan på mig:-)

 
Pia

Pia

9 juni 2012 17:58

Tack snälla Sussie:-) Ja, visst blir man glad!

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards