khemosabi

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

Träningsmetoder...

Av khemosabi - 22 mars 2012 16:33

... talas det ju mycket om just nu, och Eva Bodfält har skrivit ett mycket bra inlägg i sin blogg - läs här! Hon pekar på just det jag alltid pratar om, nämligen känslan - vilket det kanske är en del som behöver fundera lite på. Tränar man med hårda metoder, då har man nog missat något när det gäller både känslan och samarbetet - för det är ju det det handlar om, ett samarbete!

För mig är det självklart att träna med positiva metoder, och är jag själv inte i balans eller inte känner mig motiverad att träna, då tränar jag helt enkelt inte. Att "träna för tränandets skull" har aldrig varit min melodi, utan det är "lyckobubblan" jag är ute efter - och om jag och min hund befinner oss i den i två minuter, då är jag mer nöjd än om vi har tränat i en timme utan den rätta känslan, även om hunden utför alla moment på ett korrekt sätt.


Idag har jag tränat lydnad på klubben med Piller, Lova och Speed. Hihi, Piller var i sitt esse och viljan var det definitivt inget fel på;-) Fin kontakt hade hon, men positionen var inte den bästa, mycket hopp och flams var det idag! Men jag har en väldigt bra känsla med henne, och det bästa är att hon verkligen tycker det är skitkul att träna - hon är otroligt tacksam att träna med, och jag tror hon kan bli riktigt bra när hon har mognat lite! Just nu tycker jag faktiskt att hon rent allmänt är lite flamsigare nu än hon var för bara en månad sen, och det har nog med åldern att göra. Lite spökig har hon varit nu i nån vecka också, och det läste jag i Almas blogg att Lipp också är just nu.

Idag hade jag korv med mig, och det var nog nästan för gott, inte gick det bättre än med vanliga foderkulor i alla fall! Hon var riktigt på g idag, och inte lite trött som jag trodde att hon skulle vara - hon och Lova hade lekt innan och det var väldigt varmt på planen, solen gassade och det var säkert +25 grader! Lova var faktiskt ganska loj (vilket är väldigt ovanligt när det gäller henne!), så jag trodde nog att Piller skulle vara det också - men icke, ojojoj vilken fart det var! Förutom fria följet, som jag lade ner ganska snart, körde vi ett par inkallningar, sitt-ligg vid sidan och provade på hoppet för första gången (på låg höjd). De två första gångerna fick hon hoppa över efter bollen, och sedan körde jag två återhopp, som i klass 1, och det gjorde hon kanonbra! Sedan tränade vi lite stadga, hon fick sitta medan jag kastade bollen och plockade upp själv, och sedan fick hon hämta den som avslutning. Allt funkade bra idag, utom fria följet, hon var alldeles för varvad för att kunna koncentrera sig på det på ett bra sätt. Nu funderar jag faktiskt på att prova helt utan godis ett tag och se hur hon fungerar på det - jag kommer ihåg att både Gimmie och Boogie funkade bättre utan godis under en period runt 7-8 månader.


Det var skönt att se att Piller funkade så bra på ett nytt ställe, hon är ju inte direkt träningsvan och definitivt inte van att träna någon annanstans än hemma. Jag tror hon var med en gång till bruks och ett par gånger till EHDK i höstas, men då tränade vi ju inte. Idag tränade Christer och Unni alldeles bredvid, och Piller fokuserade fint på mig och brydde sig inte om dem. En sak till som var jättebra idag, var att det var ett gäng shelties som tränade agility inte långt ifrån hindret, och Piller brydde sig inte om att de sprang runt och skällde som galningar när vi tränade hoppet! Och så blev jag glad över att se att vår lilla början till tandvisning gick väldigt bra, hon satt vid min sida och Christer fick komma fram och ge godis och klappa henne lite på sidan, och det gick hur bra som helst, det;-) Det gick bra med Lova också, även om hon lutade sig liiite åt mitt håll. Med Speed gick det kanonbra, men han känner ju Christer ganska väl vid det här laget.


Lova var ju  lite loj idag, det kan bero på löpet och kanske den plötsliga värmen, det kändes som det inte riktigt var hennes dag i dag, så jag gjorde inte så mycket med henne. Detta var första gången hon var med till klubben, så egentligen var det mer miljöträning än lydnadsträning för henne idag.

Speed gick riktigt, riktigt bra och hade en härlig attityd, den har blivit så mycket bättre nu när jag har kommit på att jag ska ändra mitt kroppsspråk! Han, liksom nästan alla mina hundar, har en tendens att ligga på så in i bomben på fria följet, så jag får nöta position med honom också ett tag;-) Han har superfin kontakt och en härlig utstrålning, min vackra pojke!

 
 
Ingen bild

Sussie, Myzzko o Vinna

22 mars 2012 20:17

Vad roligt att läsa om Piller. Det är precis som att det är Vinna du skriver om. Förutom att Vinnas fria följ som (bara är några steg) känns mer stabilt nu. Det har inte visats någon spökålder ännu men det hinner nog komma;-)

 
Marie & Carma

Marie & Carma

22 mars 2012 22:01

Ja Eva skriver så bra och kloka saker. Kul att läsa om dina tre minsta ;-))
kram mia

http://www.briard.mia-co.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards