khemosabi

Alla inlägg den 11 mars 2012

Av khemosabi - 11 mars 2012 19:04

Idag filmade jag när Lova och jag tränade fritt följ, och först tänkte jag inte visa den här filmen, eftersom det verkligen inte handlar om något "perfekt" utförande - men sedan ändrade jag mig. Det brukar ju vara så när jag visar film, att det är attityden jag vill visa och inte perfekt utförda moment. När det gäller Lova, så ser jag henne - förutom som en go och mysig hund, såklart - som ett litet "projekt", och jag tänker att det kanske finns andra som kan vara intresserade av att se hur en helt "grön" hund utvecklas. Lova är ju total nybörjare när det gäller lydnadsträning och fram till nu har vi enbart fokuserat på samarbete och attityd, och det tycker jag faktiskt att vi börjar få till - hon har förstått att våra små korta träningspass innebär att hon ska fokusera på det vi gör, och inte bry sig om något annat. Den här hunden är väldigt, väldigt het och har en fruktansvärt snabb reaktionsförmåga, och jag kan tala om att hon kräver sin förare. Om jag gör rätt eller fel med henne, och om hon någonsin blir en lydnadshund, det vet jag inte, men nu tycker jag ändå att det känns så pass bra att jag har fått ordentlig motivation att träna! För mig är känslan oerhört viktig, mycket viktigare än själva utförandet av momenten - och jag är fullt medveten om att det säkert blir en del "fort och fel" med Lova... men skit samma, bara vi har kul!


Nu har vi hållit på med lite positionsträning i ett par veckor, och det med myrsteg, väldigt korta pass och bara några steg i taget. Idag var bara andra gången vi provade med lite längre sträckor, häromdagen gick hon väldigt stabilt och fint och det var ju synd att jag inte filmade då;-) Den här hunden behöver få göra av med den värsta energin innan man tränar, och då hade vi gått i skogen innan och hon och Piller hade rejsat som galningar. Idag hade vi bara gått i backen och rastat, och som synes var tjejen i gasen så det räckte och blev över!


Jag går medvetet sakta och därför sätter hon sig ofta, men jag bryr mig inte om det nu, för det kommer hon inte att göra när jag ökar tempot sedan. Just nu fokuserar jag på att hon ska hålla ögonkontakt och hålla sig nära mig, och det gör hon inte i nuläget om jag går fortare. Jag vill att hon ska förstå vad som är rätt, och om jag ökar tempot flaxar hon iväg och tappar positionen helt och hållet, och då har vi ju missat själva poängen med träningen.

Jag belönar då jag tycker att hon har fin kontakt och medvetet rättar till sin position och håller sig nära mig, visst blir det en del luft emellan oss då och då, men jag tror hon börjar förstå vad det går ut på. Jag vill försöka undvika att hon går för långt ifrån mig i sidled, eftersom jag har haft problem med det tidigare, med andra heta hundar. I nuläget medför det dock att jag ibland nästan snubblar på Lova, hon ju fortfarande lite flaxig än så länge, särskilt om hon inte har fått göra av med någon energi innan. Jag får komma ihåg att detta bara är det 3:e "riktiga" träningspasset för oss i år, och vi håller fortfarande på att "vänja oss" vid varandra träningsmässigt (hon är ju faktiskt inte ens min hund) och jobbar på att få till ett bra samarbete. Något som hon har, och som tyvärr inte kom med på filmen, är riktigt fina stegförflyttningar, både i sidled och bakåt!


Den här hunden behöver inte peppas på något sätt, som synes;-) Tvärtom, så handlar allt om att få till en lugn, men ändå positiv, sinnesstämning hos henne. Därför belönar jag ofta, med lugn röst och godis (vanliga foderkulor). Boll använder jag än så länge bara som störning under sittande och platsliggande - jag kastar, går och hämtar själv, och ibland får hon hämta. Så, här är filmen - med ett något kaotiskt slut, kameran flög all världens väg, den hade hon siktat in sig på redan ifrån början;-))


Som sagt, så hade jag inte tänkt visa den här filmen för någon, jag filmade bara för att jag själv skulle få se hur hon egentligen ser ut när vi tränar, och nu är jag glad åt att se att svansen går hela tiden:-) Hehe, det ska bli intressant att se om det går att få till ett bra fritt följ med det här yrvädret!!



Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards