khemosabi

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

8 månader...

Av khemosabi - 20 mars 2012 13:49

... "fyller" Piller och hennes syskon idag - Grattis allihop! Piller har blivit "stor", men är fortfarande ganska liten - just nu är hon ungefär jämnstor med Lova, och hon är ju en minigolden;-) Jag vägde båda i förrgår och Piller låg på 20,7 kg och Lova på 21,5 - var dom kilona sitter på Lova har jag dock ingen aning om, jag är förvånad att hon väger så pass mycket eftersom hon är markant mindre än mina andra tikar, och dom väger 23. Jag ser ingen annan förklaring än att det är Lovas muskler som väger, för något fett har hon då definitivt inte! Piller kommer nog att växa lite till och bli lite större än Lova, och det är bra eftersom Lova är i minsta laget. Jag tror Piller kommer att bli ungefär jämnstor med Gimmie, och hon ser välbyggd ut precis som mamma, så jag tror hon blir ganska fin! Jag tycker förresten att alla valparna i den här kullen ser ut att bli riktigt "snygga", sett ur jaktgoldenperspektiv, förstås;-))


Jag fick en ny Foppa-rapport häromdagen, han och matte har börjat på en kurs i momentinlärning som går jättebra, och så ska de börja på jaktkurs nästa helg - kul! Staffan "skvallrade" häromdagen och sa att Foppa är väldigt lyhörd och fin, han lyssnar på minsta lilla pip Anna-Karin ger ifrån sig - härligt:-)

Foppa har blivit en stor kille, han vägde 23,5 kg för tre veckor sedan så han är nog uppe på närmare 25 nu. Jag tror han kommer att landa på runt 27-28 kg, han ser just nu ut att bli lite kraftigare än hannarna i Gimmie's tidigare kullar. De flesta golden har nått nästan sin fulla höjd vid 8 månader, så han blir nog inte så mycket högre än han är nu, bara någon cm kanske. Just nu är han jämnstor med Krutov och Vispen, säger Anna-Karin. Här är en bild på fina Foppa tillsammans med familjens schäfer Tessie...

 

Från det ena till det andra, så har Lova börjat löpa, så nu får jag se om hon drar igång Piller. Mina tikar brukar normalt vara ganska sena med förstalöpet, de brukar vara runt året, men finns det andra tikar omkring som löper så kan de hoppa igång tidigare. Några få av mina valpköpare har haft tikar som löpt första gången redan vid 7 månaders ålder, men det har varit ganska ovanligt. Gimmie var 14 månader när hon löpte första gången, och Boogie slog alla rekord med 18 månader! I början löpte de bara en gång om året, men de senaste åren har de haft mellan 7 och 9 månader mellan löpen. Piller är fortfarande "bebis" i mina ögon, men hon och hennes syrror kan i stort sett börja löpa närsomhelst, det får vi nog räkna med;-)  




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards