khemosabi

Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

En oväntad effekt...

Av khemosabi - 16 mars 2012 19:14

... blev det av filmen med Lova, och det är ju lite lustigt med tanke på att jag inte ens hade tänkt visa den. Vid första anblicken tyckte jag nämligen att det såg ganska förskräckligt ut, hon satte sig i vartannat steg och jag snubblade på hunden etc - ja, vackert var det inte i mina ögon;-)) Men sedan insåg jag att det finns ju folk som tränar i flera år och ändå inte får till sådan kontakt och position som Lova har efter som mest 24 minuters träning (jag räknade faktiskt efter, totalt 2-3 min/dag i 8 dagar, under 2 veckors tid, är allt hon har tränat i sitt liv) ja, då insåg jag att det kanske inte var så tokigt ändå. Den oväntade effekten av filmen blev att nu ramlar det in den ena valpförfrågningen efter den andra - det är visst många som vill ha en sådan här liten raket! Det man ska veta, är att Lova är ganska extrem och sådana här hundar passar inte alla. Men har man tålamod att vänta in mognaden och känner att man klarar av att hantera en signalkänslig och oerhört snabb hund, då kan det vara väldigt rätt;-)

Att det finns väldigt stor kapacitet i Lova och hennes syskon, det står mer och mer klart ju äldre de blir, de är ju bara 2 år än, och från och med nu tror jag vi kommer att få se en mycket fin utveckling hos dem - nu handlar det bara om träningsmöjligheter och förarnas ambitioner. Jag pratade förresten med Staffan om det idag, han säger att Vispen (MJ's Beat It) börjar komma med stormsteg, även han har mognat mycket den senaste tiden och överraskar ständigt sin husse med sin förmåga och goda egenskaper. Det ska bli så kul att höra hur det kommer att gå för dem på jaktkursen! Att Vispen har väldigt fina jaktegenskaper, det såg jag när han var kvar här - den valpen hade en medfödd apportering och samarbetsvilja som fullständigt tog andan ur mig! Det finns inget bättre än att se sådana naturliga anlag hos en liten valp, det gör mig alldeles lycklig! Nu står det alltså jaktkurs på agendan för Vispen, men också debut i lydnadsklass 2, snart klart säger husse:-)


Idag blev jag också lycklig, när jag var ute och körde dummysök med Piller och Gimmie - ja, Soleil fick också söka, och det gjorde hon så jäkla bra, satan i gatan vilken näsa den hunden har... det tror man inte om en whippet! Pillerillern var så duktig, hon sökte så bra och hade sådana fina apporteringar så jag fick en tår i ögat, iiiiih vad lycklig jag blir! Och så blir jag också väldigt glad över att se att hon sitter tyst och fint och väntar när jag kör de andra hundarna, taggad är hon såklart, men inte ett pip - härligt, duktig tjej!!

Gimmie var i sitt esse och gjorde också ett riktigt fint sök, med snabba och fina apporteringar som vanligt. Nu är det väldigt länge sedan vi körde ett ordentligt sök, det var väl någon gång sent i höstas, så hon tyckte nog det var härligt - och det tyckte matte också!


Boogie och Speed fick sig varsitt litet dummysök i backen, båda har varit dåliga i magen i går och inatt så de fick ta det lite lugnare idag - fast lugnt är ju inte direkt rätta ordet i det här sammanhanget, det gick med en jäkla fart;-))


Här tar Piller och Soleil igen sig efter söket...

 


... och sen blev det en toppenfredagskväll, tyckte Piller - vargprogram på tv, det var fascinerande!

 


 
 
Eva-Liz

Eva-Liz

16 mars 2012 20:52

Og føreren må ha masse humor.Han/hun må også respektere deres personlighet og språk.De har ikke mye lyd,men de har mye kroppsspråk. Aldri holde på med korrigerings trening og NEI!!!!!!!De må også like å ha en hund,som er nær:):):)Er du en slik fører,er en liten lykkepille den aller beste hund,du kan få.

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Pia

Pia

17 mars 2012 00:51

Ja, du har rätt i att det är viktigt med humor, och att man uppskattar att ha en glad hund, framför allt! Och det där med kroppsspåket är så sant, det är väldigt mycket sånt med de här hundarna;-) Folk frågar ofta vad jag kräver av valpköparna, och det viktigaste "kravet" att de vill och kan träna med mjuka och positiva metoder, hårda tag funkar definitivt inte.

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards