khemosabi

Direktlänk till inlägg 29 november 2011

Prestationsångest...

Av khemosabi - 29 november 2011 13:32

... är något jag har tänkt skriva om ganska länge här i bloggen, och nu hoppas jag att jag kan formulera mig så att ingen tar illa upp! Jag kan börja med att säga att jag själv ofta har haft prestationsångest inför en tävling, inte så mycket inför själva momenten utan mer för att jag har haft hundar med väldigt stor kapacitet. Det är inte alltid jag har varit helt förberedd inför en tävling, jag har antingen tränat för lite eller med för dålig precision, och jag är mycket medveten om att mina hundar hade kunnat göra mycket bättre resultat om jag hade varit mer noggrann i min träning. MEN, jag är inte så säker på att jag hade tävlat överhuvudtaget om jag hade petat in i minsta detalj i varenda moment - det ligger helt enkelt inte för mig att överanalysera träningen, jag mår dåligt av sån't och får bara ännu mer prestationsångest. Då slutar det med att jag får en obehagskänsla inför både träning och tävling, min känsla smittar av sig på hunden och då blir det verkligen inget bra resultat! Ska jag tävla, då ska jag göra det för att det är kul - annars ser jag faktiskt ingen anledning till det. Men det här är hur jag funkar, andra funkar säkert på annat sätt.


Jag imponeras ofta av - och är lite avundsjuk på - förare som som klarar av att träna med precision, och numera är det många som är väldigt duktiga på det! Jag skulle behöva en gnutta av den förmågan själv, känner jag;-) Samtidigt tror jag att det kan finnas en negativ effekt av att vara alltför petnoga och överanalysera varenda liten detalj i varje moment - jag tror nämligen att det är stor risk att man man tappar glädjen i träningen, den blir för mekanisk och för resultatinriktad. Jag menar förstås inte att man ska slarva med inlärningen av momenten, men något mellanting är kanske bra. Hur förberedd man än är inför en tävling, så kan det ändå hända något som gör att resultatet inte blir vad man förväntade sig - och då tror jag faktiskt att det är ännu större risk att tappa sugen. Jag kan ta ett exempel; jag har en träningskompis med en superduktig hund som går på vad som skulle vara maxpoäng på i stort sett varenda moment - men på debuten i klass 3 hände något som gjorde att hunden tappade koncentrationen i en sekund och nollade ett moment, ett av de enklare momenten i 3:an, faktiskt. Det var ju en jäkla otur, men det är ju så det är på tävling, vad som helst kan hända som gör att resultatet inte blir vad man förväntade sig - även om hunden kan varenda moment in i minsta detalj. I just det här exemplet räckte det ändå till ett 1:a pris och föraren tappade inte sugen - men om man har tränat precision i en halv evighet, då tror jag risken är stor att man blir ännu mer besviken om man inte når upp till det resultat man har hoppats på. Då tror jag också att det är lätt att man tappar glädjen i den fortsatta träningen. Jag vet i alla fall att jag skulle göra det, och det är det inte värt.


Vad vill jag säga med det här då, kan man fråga sig? Ja, kanske bara att jag inte tror på att överanalysera - jag tror att en lättsammare inställning till både träning och tävling är bra för de flesta. Kanske man behöver tänka minst lika mycket på helheten som på detaljerna i träningen? Jag brukar säga till mina valpköpare att de ska fokusera på att befinna sig i "lyckobubblan" med sin hund under både träning och tävling och glömma allt vad resultat heter - kanske inte resultatet blir perfekt alla gånger, men det är fan så mycket roligare;-))



 
 
Eva.Liz

Eva.Liz

29 november 2011 15:15

Takk,Pia:):)Slik er jeg også::)For et par uker siden,var det en som sa til meg noe om "presisering osv".Da lo jeg og svarte: Det skal være artig:):)For flere år siden,når jeg ikke likte lydighet,kom det av at jeg trodde man måtte være helt mekanisk.Nå har jeg faktisk lært at dommere generelt er veldig glad i slik glede som feks Solan viser på konkurranse banen

http://www.kennelsoltrollet.com

 
Jenny & Kex

Jenny & Kex

29 november 2011 15:32

Helt rätt! :)

http://www.posiitiv.blogg.se

 
Ingen bild

Pernilla

30 november 2011 07:26

Hej!
Så sant så. Har själv en Vassruggsgolden med stor kapacitet så hunden kan men inte alltid jag på tävling.
Ska tänka på dina ord.

 
Ingen bild

Linda Ekholm

30 november 2011 07:55

Klockrent!

 
Jessicah

Jessicah

30 november 2011 13:09

Jag tror många kan känna igen sig i det där. När Iver var liten kändes det som att jag skulle dö av prestationsångest ungefär, men sen blev han skadad och vi tvingades göra ingenting i över ett år och där nånstans släppte allt för mig.

Nu älskar jag allt med lydnaden, jag tillhör ju som du vet även kategorin som gärna pillar på med alla detaljer och tycker det är superkul. Men jag är noga med att inte överanalysera, utan jag gillar att hitta enkla, logiska lösningar. :-)

Bra skrivet!

Kram / Jessicah

http://www.vildarna.wordpress.com

 
Pia

Pia

30 november 2011 13:36

Tack för bra respons, allihop!
@Jessicah: Ja, vi är ju alla olika, och funkar det med pillandet så är det ju bara att pilla på;) Men jag tror att det är bra att vara medveten om att den där halvpoängen på tävling inte är livsviktig - det viktigaste är ju faktiskt relationen mellan hund och förare, och det är nog inte alla hundar som klarar för mycket petande heller. Jag hoppas att det jag skriver inte missförstås av någon, jag tycker såklart det är jättebra att vara noga, men inte till den grad att man bara ser problem i träningen, för då blir det ju verkligen inte roligt. Kram själv;-)

http://www.khemosabi.se

 
Ingen bild

Sussie, Myzzko och Vinna

30 november 2011 14:00

Bra skrivet Pia!
Jag vet själv hur det är att ha en hund som är svår att motivera. Nu har jag äntligen fått Myzzko till att tycka att det är ganska kul med lydnad och att se honom taggad i fria följet trodde jag aldrig att jag skulle få se:-)
Att nu har fått en hund som Vinna som tycker det mesta är kul är guld värt!!

 
Jessicah

Jessicah

30 november 2011 20:51

Ja precis. Det är det jag menar, jag finner glädje i pillandet utan att det ska handla om en halv poäng, dem struntar jag i som du redan vet.:-) Krams!

http://www.vildarna.wordpress.com

 
mia, love&carma

mia, love&carma

1 december 2011 09:02

Vet inte om jag kan hålla med om att vara noga med precision är lika med att hundern går ner sig eller att man får prestationsångest. Man får helt enkelt se till att vara en jäkligt bra förare som kan pilla men ändå behålla glädjen hos hunden det är A och O. Jag älskar att analusera våran träning och "pilla" i detaljer tycker det är det som är tjusningen med hundträning. Jag vill att det ska vara bra från början - gjorde inte så här med min andra hund Love och i slut änden blev det jätte tråkigt, en glad hund men med dåliga detaljer?
jag tror det går att kombinera pilla med detaljer och samtidigt ha en glad hund och glad förare.

Och när man sen kommer till tävling får man inte tänka resultat mål utan process mål, det ska i alla fall jag försöka göra nästa gång vi tävlar ;-))))
Vi är alla olika och man ska göra det som känns bäst för en själv och sin hund, alla vägar går till Rom ;-))
Många Kramar från oss ;-))

http://www.briard.mia-co.com

 
Pia

Pia

1 december 2011 18:20

Det är kanon att det funkar för dig och Carma med "pillandet" och du ska såklart fortsätta med det om det känns bra för er, Mia! Men jag tror inte det passar alla förare, och jag vet att det finns hundar (och raser) som inte klarar det lika bra som andra. Jag menar att man kanske ska undvika att jämföra sig med andra som man uppfattar som "duktigare", och istället fokusera på det som känns bra för en själv.
Lycka till i helgen, vi håller tummarna;-)

http://www.khemosabi.se

 
mia, love&carma

mia, love&carma

1 december 2011 20:04

när jag tänker efter så tror jag inte jag hade kunnat pilla på Loves detaljer som jag gör med carma, man glömmer fort hur det var när hon var ung men också så är jag en bättre hundtränare i dag. Men jag tror hon hade tröttnat.

En tränings sugen hund är nog att föredra i detalj träning ;-))
jag tackar för tumm hållningen ;-))
På tal om "jämföra sig" En sak som ibland slår mig är dom här bloggarna, i dag är det väldigt lätt att bilda sig en uppfattning om andra ekipage och det kan vara både på gott och ont, nä jag tycker som du vi fokuserar på det som känns bra för en själv ;-)))

http://www.briard.mia-co.com

 
Pia

Pia

1 december 2011 20:34

Precis, jag ägnar mig åt att föda upp träningssugna hundar, och så får ni pilla om ni vill;-))

http://www.khemosabi.se

 
linnea

linnea

1 december 2011 21:45

Bra skrivet! :D Ska ta med mig dina ord.

Jag är en sån som hellre har bra attityd hos hunden än perfektion i momenten. Mycket hellre. Speciellt eftersom jag har en hund som inte är så intensiv i sina rörelser och där man måste jobba lite mer för att få fram attityden. Men jag tycker ändå om att pilla på detaljer osv men ingenting går upp mot en glad och svansviftande hund som bara vill ha mer!

http://tassarna.weebly.com

 
Pia

Pia

1 december 2011 21:56

Tack Linnea! Det bästa är förstås perfektion OCH en superglad hund, men om man känner att det inte passar en själv att nöta precision eller har en hund som det inte funkar på - ja, då tycker jag att man mycket hellre ska satsa på glädjen och attityden:-)

http://www.khemosabi.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards