khemosabi

Alla inlägg den 23 januari 2011

Av khemosabi - 23 januari 2011 22:59

Idag ringde Staffan och berättade att han och Krutov gått en lydnadskurs för Lillemor Edström i helgen, medinstruktör var hennes make Kjell som är VM-domare. Lillemor själv är ju välkänd i lydnadskretsar eftersom hon ständigt är i toppen på SM, och dessutom en väldigt duktig instruktör. Kursen hade gått väldigt bra och Staffan fick mycket beröm för sin fina hund, bl a hade de sagt att det bara är Staffan själv som bestämmer hur långt han vill gå med Krutov - en kanonhund med hur mycket kapacitet som helst, tyckte dom! Jättekul, tycker en uppfödare som är väldigt stolt över både hund och förare!!

Jag måste säga att det är fantastiskt roligt att valpköparna verkligen satsar på sina hundar och går kurser för toppinstruktörer - det kommer att löna sig i slutänden för allihop, det är jag säker på!


Staffan och jag pratade en del om position, och hur man agerar själv som förare. Våra hundar är ju väldigt signalkänsliga, vilket gör att det är ännu viktigare att man är trygg i sitt sätt att gå under t ex fria följet. Därför är det jättebra att "torrgå" utan hund, något som känns helt idiotiskt när man gör det, men är väldigt nyttigt! Under en period, när jag tyckte fria följet strulade med Boogie, eftersom hon är så het och som vanligt låg på så in i bänken, så koncentrerade jag mig på just att torrgå. Och se, 10:an på fria följet kom som ett brev på posten på nästkommande tävling - så nog lönar det sig att vara noga, allt! Något annat man kan tänka på är att i starten vänta i en eller ett par sekunder efter fotkommandot innan man börjar gå, dvs att låta hunden få tid att fokusera på vad den ska göra. Annars kan det bli att man säger "fot" och börjar gå samtidigt, vilket kan medföra att hunden "flänger iväg" de första stegen och därmed tappar fokus. Alltså, lugn och fokus redan ifrån början, är vad som gäller... och nu ska jag bara praktisera det här på mina egna hundar också;-)) Skämt åsido, det här är ju någonting jag har vetat sedan länge, men det är bra att diskutera med andra och bli lite påmind ibland! Därför blir jag så glad av att höra att så gott som alla ägarna av Gimmie's valpar har bra träningskompisar och får jättebra tips och idéer - suveränt, tycker jag!


Jag har lite funderingar på Gimmie's kommande parning... fast "lite" är inte riktigt sant, jag tänker mycket på det;-) Jag har i alla fall 4-5 väldigt bra hannar i åtanke där jag skulle känna mig säker på att det skulle bli väldigt bra kombinationer, så det låter ju väldigt lätt, eller hur? Men det är det inte! Jag tänker nämligen inte bara en, utan flera generationer framåt, och då är frågan vilken kombination jag vill göra först. Just nu i dagarna har jag dessutom fått upp ögonen för en hanne med "drömlinjer" som jag väldigt gärna skulle vilja para Gimmie med, han är dock väldigt ung ännu och det skulle inte skada om han hann bli lite äldre innan parning. Dessutom, jag vill gärna kunna behålla en tik själv ur nästa kull, och för mig personligen skulle det i så fall passa bättre om jag kunde vänta med den kullen till i början av nästa år. Men jag har flera jättebra köpare som väntar på valp efter Gimmie, och frågan är om de är beredda att vänta? Du som anmält ditt intresse och läser detta kan väl höra av dig, så vi får diskutera saken! Det blir troligen bara en kull till efter Gimmie, eftersom hon fyller 7 år i november - och två parningar på löpen efter varann är inget jag vill syssla med, och jag skulle definitivt aldrig göra det på en tik över 7 år. Så därför är det maj i år eller januari nästa år som gäller för parning, inte både och. Förstår ni att jag har ett dilemma?  




Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards