khemosabi

Alla inlägg den 21 januari 2011

Av khemosabi - 21 januari 2011 21:25

Det har väl inte undgått någon att det har varit stiltje här i bloggen ett tag, antar jag? Det beror mest på att luften liksom gick ur mig och jag tappade sugen med det mesta efter förlusten av Spurten - men man får försöka gå vidare och glädjas åt det man har. Vad jag har, om vi nu pratar hundsammanhang, så är det ju mina egna underbara hundar - och ett helt litet gäng fantastiska valpköpare och deras hundar att glädjas åt! Idag har jag fått mail med uppdateringar ifrån både Thriller's och Susas mattar - så KUL!!   Jag ska börja med att visa några fina bilder på Thriller, som har blivit såå vacker...




     

Om jag inte misstar sig så är han väldigt lik en viss liten fröken Carma, eller vad säger du, Mia?  Båda tillhörde de valpar som var ljusast i kullen, men en hel del färg har de allt fått, precis som jag sa;-) 

Jag har fått lov av Kristin att citera hennes mail här i bloggen, och det tackar jag för!

Hei Pia

 

Beklager at det kommer så sjelden oppdatering fra oss. Alt står i alle fall bra til med super Thriller. Det har blitt noe mindre trening i høst enn det vi planla pga. at jeg ikke har vært i form. Vi venter barn i april, og den lille tobeinte gjorde meg mye syk de første månedene. Men en del har vi fått trent likevel, og Thriller er alltid helt med. Det som imponerer meg mest er at det har blitt mye trening inne på kjøkkengulvet, og mye mindre miljøtrening enn det jeg hadde ønsket - likevel kan vi reise på plasser med forstyrrelser og andre hunder, og han takler det strålende. Han er lett å belønne med både mat og leker, og han lærer ting utrolig raskt.

 

Alle kommenterer for en utrolig vakker hund jeg har, og det er jo alltid koselig. Han har blitt en staselig liten golden gutt som er passe glad i mennesker (sjarmerer alle), og går overens med de fleste hunder (vi jobbet jo en del med detJ). Sist helg var vi på kurs med Maria Hagström (som du kanskje kjenner som blant annet deltaker fra det svenske landslaget i lydighet) – hun hadde masse positivt å si om ThrillerguttenJ Det skal sies at han er en litt forsiktig gutt, men ikke noe som skaper noen problemer. Vi gikk noen flere kurs i høst, men er nok ikke helt klare for å stille i konkurranse enda. Han har masser av kapasitet, så det er bare treningsmengden det står på. Jeg har måtte prioritere i høst, og da har fokuset vært å skape et godt grunnlag nå i starten. Da kommer det til å gå raskere å sette sammen momenter og øvelser senere.

 

Ellers prøver vi å få til så mange turer i skogen som mulig, der hundene kan springe løs. Roper jeg, så kommer de alltid. Men det er utrolig hvor mye rundt omkring som anses som spiselig i en retrieververden, så man må passe litt på. Jeg sender ved noen bilder fra kurset med Maria, så du kan få se hvor vakker han har blitt  

 

Det är så roligt att höra att valparna är så lika i sättet - jag tycker alla beskriver sina hundar på precis samma sätt!! Det här är hundar som är väldigt lätta att ha att göra med, och som arbetar med stor glädje - och gör det när, var och hursomhelst... de är som scouterna, alltid redo;-)) Det här beskriver också Ellinor, Susas ägare i sitt mail:

 

"Träningen går framåt, fotgåendet börjar se riktigt bra ut, inkallningarna är såklart super mm. Jag är väldigt noga med grunderna och övertränar gärna saker så det ska funka bra på träning.  Jag kan inte låta bli att fortfarande bli förvånad av den här lilla arbetsmaskinen och  kommer på mig själv att fortfarande tänka ibland som man måste göra med Kola; näha idag kan vi inte träna läggande, det är för kallt, för blött, det luktar konstigt på marken etc eller, idag kan vi inte köra några fartmoment för det är för varmt... Susa couldn´t care less! Jag har också kommit in på en 1-årig hundinstruktörskurs som mestadels går i Norge som jag och Susa ska gå, så nu blir det intensivträning för olika topptränare från både Norge och Sverige, det känns väldigt kul!"
 
(Kola är Ellinors flattik, som i höstas tog ett par 1:a pris i elitlydnad, om jag inte har fattat helt fel... jäkligt bra jobbat av Ellinor, särskilt med en hund som inte riktigt "räcker till" i tävlingssammanhang, enligt Ellinor själv). Det är inte utan att det ska bli spännande att följa Ellinor och Susa framöver - ingen brist på ambition och motivation där inte;-))

Tusen tack till både Kristin och Ellinor för uppdateringarna, de är enormt uppskattade!! Och TACK till samtliga valpköpare för ert engagemang med era Khemosabihundar, ni är fantastiska!! Det är faktiskt så, att ambitiösa och målmedvetna valpköpare är vad som för uppfödningen framåt, så ni är värda en stor eloge allihop!!  
2011 har nog förutsättningar att bli ett spännande år för oss allihop, med flera av Gimmie's valpar som kommer att starta på olika typer av prov - jag önskar alla LYCKA TILL med det ni har framför er! För egen del blir det nog mest spännande med Gimmie's nästa kull - kanske med en hanne med linjer som är en "blandning av gammalt och nytt" - något jag personligen har längtat länge efter;-) Men inget är bestämt ännu...

 

 

 

 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards