khemosabi

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2014

Varför känns det inte bra??

Av khemosabi - 23 oktober 2014 14:33

Ja, det har jag frågat mig sedan Piller började löpa för en vecka sedan. Jag var inställd på att hon skulle paras denna gång, och detsamma var både hanhundsägare och valpköpare. Men varför kände jag mig då inte glad och förväntansfull?

Den främsta anledningen är att jag under denna vecka har insett att Piller - trots sina dryga tre år - känns för ung. Hon är väldigt omogen och jag kan verkligen inte se henne som mamma om bara två månader. Visst har hon åldern inne på papperet, men ålder är inte bara en siffra, det ser man ju tydligt på mamma Gimmie som inte är en dag över fem trots sina tio år. Piller behöver mer tid på sig att mogna, och jag är rätt säker på att jag kommer att se henne bli vuxen när hon är runt fyra år, det har jag sett mycket tydligt förut hos flera av mina andra tikar. Gimmie var inte lika omogen som ung, men även hon hade sin första kull när hon var fyra år. Kanske är det därför hon har hållit sig fräsch så länge, vad vet jag? Som en parentes kan jag säga att tycker väldigt illa om när folk parar tikar som är för unga, även om det är "ok" på papperet vid två år så ska ingen försöka inbilla mig att en golden är vuxen vid den åldern.


Den andra anledningen är att jag verkligen, verkligen vill ha en egen valp efter Piller, men inte än! Jag har fullt upp med de hundarna jag har och dessutom vill jag komma igång med tävlandet så snart som möjligt i vår. Men behåll en valp ur nästa kull då, säger någon (folk har alltid så många åsikter) men jag känner mig själv och vet att jag inte kommer att kunna låta bli att behålla en valp även om tidpunkten inte passar, när jag väl sitter där med valparna.  Dessutom är det så att nästa kull troligen kommer att bli min sista, och då ska jag naturligtvis ha den när jag vill ha den, och inte när andra tycker att jag ska ha den. Trots mitt beslut att vänta med parningen till nästa löp är valpköparna på ordinarielistan med på tåget och väntar lika gärna som jag - stort tack för det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards