khemosabi

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

Piller på 1-årsdagen

Av khemosabi - 20 juli 2012 21:59

 
Mjuk, glad, alert, samarbetsvillig och nästan lika knasig som sin mamma - sådan är min lilla skrutta;-)) En supermysig och gosig tjej med stark personlighet! Vid ett års ålder är hon fortfarande ganska valpig i sättet, samtidigt som hon visar stor mognad och balans i många sammanhang - det är väldigt motsägelsefullt, jag vet;-) Men det faktum att hon känns valpig gör att jag inte vill gå för fort fram när det gäller träningen, vi har ingen brådska och tävlingsbanorna finns nog kvar!

Jag hade siktat på lydnadsdebut i augusti, men i dagsläget känns det faktiskt för tidigt. I så fall måste jag anmäla nu, och det känns alldeles för tidigt, vi har inte förrän nu tränat alla klass 1-moment, läggande under gång t ex har vi kört bara de senaste dagarna. Hon är lite lustig, för hon har gjort det korrekt varenda gång ända sedan jag provade första gången häromdagen, med transport och allt - det är liksom lite svårt att veta om hon kan det eller inte då? Nu har vi bara tränat härhemma än så länge, det kanske blir annorlunda med störningar och kommendering - då kanske det går riktigt åt skogen, vem vet;-) Överlag behöver vi träna mer med störningar av andra hundar etc, och det gäller ju under alla moment. Just nu känner jag mig inte alls säker på att hon håller ihop under ett helt lydnadsprogram med de störningar som uppstår under tävling, och det är där jag tycker att hon känns "valpig". Jag vill inte gå ut på en tävlingsplan och hoppas på turen, jag vill nog gärna veta att "det här kan hon, både med och utan störningar" och därför kommer jag troligen att vänta med debuten ett bra tag. Bara tanken på att gå ut på en tävlingsplan med denna lilla "valp" känns absurd i dagsläget;-)


Det jag tycker vi har tappat den senaste tiden är linförigheten - eller rättare sagt, vi har nog aldrig fått till den riktigt bra, hon går för runt 8 - 8,5 och det räcker inte, tycker jag. Fria följet har ju varit riktigt fint, och det är ju konstigt att det ska bli sämre bara för att man sätter på ett koppel, det är precis som om hon tappar fokus så fort kopplet åker på... mycket märkligt! Nåväl, vi får träna på det, helt enkelt! Synd att man inte får välja om man vill ha koppel eller inte i 1:an, hehe;-))


Jag fick frågan om röntgen på facebook, och mitt svar blev att jag kommer att vänta tills Piller är 16-18 månader innan jag röntgar henne och jag ser helst att ni andra väntar till minst 15 månader. Det är ingen brådska med det, det är bara bra att de får växa till sig lite. Ögonlysningen däremot, den kan man göra när som helst, kanske i samband med vaccinationen som ska göras nu.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av khemosabi - 9 februari 2020 20:06

Den här bloggen är inte uppdaterad sedan julen 2018 och kommer snart att läggas ner helt och hållet, jag ska bara spara ner så många bilder som möjligt först. Jag ser ingen vits med att fortsätta med bloggen, då jag inte längre har någon uppfödning o...

Av khemosabi - 24 december 2018 14:16

  Hoppas alla våra vänner och valpköpare får en riktigt härlig jul!   Här hemma går allt sin "gilla gång", som man brukar säga;-) "Inget nytt under solen" är ett annat uttryck man skulle kunna använda, annat än att jag har gett mig på något ny...

Av khemosabi - 6 oktober 2018 15:00

Grattis på 14-årsdagen, vår älskade lilla Boogie! Fantastiska lilla hund, som dansat genom livet på lätta tassar och fortfarande är vid god vigör och helt klar i sinnet - jag hoppas du får vara lika pigg och glad ett bra tag till!        Vi...

Av khemosabi - 16 juli 2018 15:55

... har jag i skuggan på min altan just nu, det är fullkomligt olidligt! Vi har haft så hett - och torrt - hela sommaren att allt är uppbränt, inte ett grönt strå så långt ögat kan nå. Jag lider med bönder och djurägare som inte har foder till sina d...

Av khemosabi - 23 december 2017 14:00


 

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards