khemosabi

Alla inlägg under april 2012

Av khemosabi - 7 april 2012 19:59

Det kunde man verkligen undra igår, när det såg ut så här hos oss...

    
Tre syskon ur tre olika kullar; Speed, Lova och Piller


Idag blev det lite påskpyssel - apportering med alla hundarna.

Här är Pillerillern på ingång;-)

  
Bästa moster Boogie poserar...

 

Är det påskharen som kommer skuttande?

Näe... det är bara Speed;-))


   
Min Piller  

Av khemosabi - 4 april 2012 16:11

Jepp, dags för lite film igen, nu med Piller under lite lydnadsträning;-) Nu tycker jag positionen börjar sitta riktigt bra, hon ligger fortfarande lite för långt fram, men är stadig och fin och har förbaskat bra kontakt. Att bara använda social belöning under fria följet verkar vara rätta melodin för lilla fröken, aktivitetsnivån blir mycket bättre. Lite skutt här och där är det förstås ibland - men herregud, jag får påminna mig om att hon faktiskt bara är 8,5 månad;-)


... och för er som inte har facebook, här kommer "dagens bild";-)

 


Av khemosabi - 2 april 2012 15:22

Ja, det är det minsta man kan kalla Piller när det gäller lydnadsträningen;-) Under fria följet har hon kanonfin kontakt och tycker verkligen det är superkul, med följd att hon (inte helt oväntat!) ligger för långt fram i position. Just nu jobbar jag med att testa olika belöningsformer, och nu kör vi i stort sett utan godis för att få ner förväntan litegrann. Jag tycker dessutom att godis gör henne lite okoncentrerad och alltför fixerad vid mina händer, och så vill jag inte ha det. Det bästa är om det räcker med social belöning, tycker jag - och det verkar funka bättre, idag gick hon riktigt bra, så det märks att det går framåt!


Just nu tycker jag inte att kampbelöning funkar sådär superbra, jag belönar fortfarande då och då under fria följet, och har testat att kampa med henne då jag tycker att hon är extra duktig. Men jag tycker att även det gör att hon taggar för mycket och blir flamsigare när vi fortsätter, så nu kampar vi bara ibland, och då när "momentet" är slut. Det som verkar funka bäst är faktiskt att jag bara smeker henne på kinden och säger "braa" med lugn röst. Jag behöver inte något som peppar henne, tvärtom - själva träningen verkar vara belöning nog för henne! Det skulle inte förvåna mig om hon så småningom kommer att tycka att nästa moment är belöningen, när vi börjar mer på allvar med "roligare" moment, som rutan, hopp och apporteringar. Rutan har vi inte testat alls än, eftersom jag inte riktigt har bestämt mig för vilken metod jag vill använda mig av, hoppet har vi bara testat ett par gånger, och apportering med apportbock provade vi för första gången idag. Först fick hon ta apportbocken ett par gånger när jag höll fram den, och så duttade jag på den på båda sidor så hon skulle hålla fast ordentligt, och det gjorde hon. Sedan kastade jag, och hon satt fint och väntade på kommando. Sedan skickade jag, och då sprang hon ut, tog apportbocken, kastade iväg den och sprang efter och slängde sig ner på rygg och rullade på den - precis som hon gör med bollen och kampgrejen;-)) Hahaha, apportbocken var en ny och rolig leksak, tyckte hon! Jag blev lite paff och råkade slänga ur mig ett ganska kraftigt "nejmenvadgördu!" och kallade in henne. Sedan skickade jag igen, och då gjorde hon en klockren apportering, med jättefint upptag och superingång - hahaha, så det kan gå:-D För övrigt, så har hon rent allmänt väldigt fina ingångar, och det är jag jättenöjd med!


I lördags var Piller, Speed och Gimmie med till klubben för lite miljöträning. Ja, alltså, Gimmie behöver ju inte det, men Piller och Speed behöver få se många andra hundar av olika former och färger och detta var ett utmärkt tillfälle eftersom det var lydnadsprov. Gimmie är ju alltid cool, och Piller och Speed skötte sig fint, de också. Efter en stund fick Speed o Gimmie sätta sig i bilen, så Piller fick lite miljöträning på egen hand. Vi hade turen att hon fick hälsa på flera snälla hundar av olika raser och t o m leka med några av dem, det var jättebra för henne som nästan bara träffar golden och whippar i vanliga fall! Jag är otroligt nöjd med att hon är så lätt och behaglig att ha med sig på alla möjliga ställen, hon är precis lika cool som mamma. Dr. Jekyll & mr. Hyde var det ja, det kan vara svårt att tro att det är sån fart på dem när de ska jobba, när man ser dem så där lugna!


För att återgå till rutan; jag behöver vidga mina vyer och få lite tips på hur ni andra börjar träna in den och vilken metod som har fungerat bäst för er. Jag kan visserligen köra som jag brukar, med leksak i bortre änden av rutan eller utanför, men jag vill veta om nån har ett sånt där supertips som gör hunden bombsäker - haha, ni har väl nåt sånt i bakfickan;-)) Shoot!!


 
Piggelin-Piller;-)

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards