khemosabi

Alla inlägg den 11 april 2012

Av khemosabi - 11 april 2012 19:28

Fjärde dagen med ryggskottet ifrån helvetet:-( Jag fattar inte var det kom ifrån, rätt var det var small det bara till i ryggen, helt utan anledning, och inte verkar det bli något bättre - mindre kul när man har 5 hundar (6 de dagar Lova är här) som behöver motion och helst lite träning också. Den varan har det inte blivit mycket av de senaste dagarna, kan jag säga! Men idag fick i alla fall Piller lite lydnadsträning på klubben, och det var ju uppskattat;-) Vi körde lite fritt följ, som inte gick så jättebra eftersom hon var lite väl taggad, några hopp och ett par inkallningar. Sedan testade vi min nya "strategi" när det gäller rutan, det har vi ju inte provat alls hittills. (Tack för alla tips jag fick, förresten!)

Min tanke just nu är att hon ska lära sig att springa rakt fram, oavsett om det står koner där eller inte, så därför började jag med framåtskick till matskål, på varierande (10-20 m) avstånd. Det körde vi 5-6 gånger och 7:e gången ställde jag dit ett par koner. Jag vill att hon ska lära sig springa rakt fram mellan konerna och få belöningen bakom dem, jag vill absolut inte ha något virrande i rutan eller att hon får till vana att gå in ifrån fel håll. Våra hundar har lätt att bli lite fixerade vid föremål, som koner t ex, och därför vill jag att hon ska lära sig att bortse ifrån dem, så mycket det bara går. Hon ska förstås ha dem som "riktmärke" sedan, när vi kommer så långt att vi ska köra hela momentet, men under inlärningen tror jag på att avdramatisera dem. Vet inte om nån fattar vad jag menar, jag fattar knappt själv;-))  Men jag vill att framåtsändandet ska sitta, åt vilket jäkla håll jag än pekar, och om det står koner där eller inte ska inte spela någon roll - därför ska jag prioritera själva framåtsändandet nu. Nåja, det återstår att se hur min teori funkar i praktiken;-) Idag funkade det bra i alla fall, 5-6 skick utan koner och 2 med - kul var det, tyckte Pillerillern!! Som avslutning fick hon apportera metallen, det var första gången, men det var inga som helst problem med det;-)


Ingen film idag, men en bild på min fina tjej blev det i alla fall - hon ser inte alls dum ut;-)     

Pillers kullsystrar Vinna och Lipp har kommit igång med jaktträning och har fått fina lovord - härligt att höra, och att mattarna Sussie och Alma har blivit taggade är som ljuv musik i mina öron, båda har hört av sig och varit helt lyriska över sina duktiga hundar;-) Att de har fina jaktegenskaper är det ingen tvekan om, och ingen är gladare än jag om de får komma till sin rätt!


Superfina, nytagna bilder på pappa Filur finns här, i Malins blogg!

Presentation

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

Arkiv

Kategorier

Translate this blog

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards